Kalendárium: november

„Az Öreg Veréb novembernek mondta az új hónapot, s hozzáfűzte, hogy ez a harmadik és utolsó hónapja az ősznek.
A folyópartra is megérkezett az ősz. Lefoszlott a levél a rekettyefüzekről, megbarnult, elfonnyadt a fű. Néha hó esett, el is olvadt. A folyó még futott, de reggelente már jéghártya vonta be. eltűntek a partról a szalonkák is. csak a vadkacsák maradtak. Azt hápogták, hogy itt húzzák ki a telet, ha a folyó nem fagy be egészen. A hó pedig hullott, egyre hullott, és már nem olvadt el, hanem egyre nőtt.”

Bianki, Vitalij Valentinovič: Cinege naptár: November (Rab Zsuzsa fordítása)

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

v  Mindenszentek (1.)

v  Halottak Napja (2.)

Márton nap (11.)

Magyar Népművészet hete (3. hét)

Erzsébet nap (19.)

András nap (30.)

 

v  Lámpás felvonulás

Gombócfőzés

„Cinege Műhely”:

1. hét: Lámpás készítés

2. hét: Papír készítés

3. hét: Képeslap és ajándékkísérő készítés

4. hét: Adventi koszorú kötés

1. „Cinege Műhely” - lámpás készítés

2. Tématerv napi bontásban Márton napra

Tevékenységi tervek

Tervezett projektek a tevékenységekbe integrált tanuláshoz

A témahét címe: Márton nap

A projekt megvalósulásának tervezett ideje: 2014. november 3 – november 7.

A projekt tervezett indító élménye: Szent Márton legendája

A projekt várható lezáró élménye: Lámpás felvonulás és tökfesztivál

 

A projekt megvalósítása során kiemelt céljaink, feladataink:

v  Hagyományok felelevenítése

v  Együttélés szokásainak, szabályainak elfogadása

A projekt során kiemelten fejleszthető képességek pl:

v  Együtt működés, egymás elfogadása, tolerancia fejlesztése

v  Feladattudat, Koncentrációs képesség fejlesztése

v  Mesetudat fejlesztése

v  Hallási figyelem fejlesztése

 

 

Játék

/beszélgető-kör játékai/

 

Mozgást utánzó játék (A gyerekek vonalban állnak egymás mellett. Az első kiáll a többiek elé és mozgásokat mutat, amit utánozni kell. Amikor a többiek más „mutatót akarnak, akkor azt mondják: „Tejbekása lipitylotty, tökkáposzta kapaszkodj”, akkor a „mutató” a sor végére megy, és azt mondja ”Hazamegyek, haza megyek, tököt eszek.” és a következő gyerek mutat.)

Tollpihék egy helyre fújása

Tollpihék összegyűjtése kosárba (Hüvelyk és mutató, hüvelyk és középső, hüvelyk és gyűrűs, hüvelyk és kisujj – ujjkiolvasók ismétlése (Hüvelyk ujjam almafa, cseresznyefa)

Tökpiramis építése

Mi van az üvegben elrejtve a kukorica közé?

Párosító játék: Keresd a párját a kukoricaszemek között!

Márton és a ludak: egymás hangjának felismerése

Ludak és a róka (mozgásos drámajáték)

Figyelj a hangra! (hang felismerő játék)

 

 

 

Munka

 

v  Kukoricamorzsolás

v  Tökmag pirítás

v  Tök és alma sütése

v  Töklekvár főzése

Sütőtökös-csokis keksz sütése

  • 40 dkg megsütött sütőtök (nyersen kb.1 kg-os kicsi sütőtök) +
  • 20 dkg kristálycukor
  • 25 dkg vaj +
  • 1 tojás
  • 20 dkg liszt
  • 20 dkg Graham liszt+
  • 10 dkg dió +
  • 10 dkg csokoládé +
  • 20 dkg zabpehely (apró szemű)+
  • 2 kk szódabikarbóna
  • 2 kk fahéj
  • 1 csipet só

Elkészítés:

  1. A cukrot és a puha vajat a tojással összekeverjük.
  2. A sütőben megsütött sütőtököt bot mixerrel pépesítjük, azt is hozzáadjuk.
  3. A liszteket külön összekeverjük az apóra vágott dióval és csokoládéval, a zabpehellyel, illetve a fűszerekkel.
  4. A lisztes keveréket jól összeforgatjuk a sütőtökös vajjal, hogy kézzel formálható legyen.
  5. Diónyi darabokat gömbölyítünk a kezünkkel, majd ellapítva sütőpapírral bélelt tepsibe sorakoztatjuk. Lehet közel tenni egymáshoz, de ne érjenek össze, mert kicsit azért megnőnek.
  6. Addig sütjük, míg az alja pirulni nem kezd (Az időt sütője válogatja).

 

 

Külső világ tevékeny megismerése, matematikai tapasztalatok

Tevékenységekbe integrált fejlesztés

v  Háziszárnyasok jellemzői

v  Libatoll és libatojás

v  Tökfajták és felhasználásuk

v  Tő és sorszámnevek

v  Feladatlap: útvesztő típusú feladatok

 

Vers, mese, könyvnézegetés anyanyelvi játékok, szabad alkotások

Mese:

-      A libák és a róka

-      Mátyás király ajándéka

-      A róka és a ludak

Mondókák:

Csiteri, csütöri csütörtök

Tököt lopott az ördög,

Nem is ette, nem is itta,

Liba ólba beledugta.

Csiteri, csütöri, csütörtök

Dinnyét lopott az ördög,

Bugyogójába dugta,

Úgy vitte a pokolba

"Sütőben a tökmag,

befűtöttünk tegnap,

ripeg-ropog, zeng a nád,

szél röpíti víg dalát.

Ég öt éjjel, öt nap,

odasül a tökmag.

Nyelvtörők:

-      Öt ördög, öt tököt gödörbe dögönyöz

-      Tökkel ütött ördög töméntelen tökmagot tarisznyába tömköd

-      Kő körül kőút. Körbefutja egy hosszúnyakú fehér lúd

„Lúdanyó meséi” – meseszövés egyénileg

 

Énekes és hangszeres játékok, körjátékok, zenehallgatás, zenei képességek, hangszerek készítése

Dalok, körjátékok:

-      Márton – dal

-      Egyél libám, egyél már!

-      Gyertek haza ludaim!

Zenei képességek fejlesztése:

-      Hallási figyelem fejlesztése

-      Egyenletes lüktetés

-      Ritmus visszhang

„Hangszerkészítés” tökből, tökmagból

 

 

 

 

 

Rajzolás, festés,

mintázás, kézimunka

Lámpás készítés:

-      üvegből papír tépéssel és ragasztással

-      tejes dobozból papírlyukasztással

Só-liszt kerámia díszek készítése

Faliképek készítése tökmag és kukorica ragasztásával

Mese illusztráció ceruzarajzzal

Liba bábok készítése kesztyűből

Kukoricacsuhé szövés

 

 

 

 

 

Mozgás fejlesztés, mozgásos játékok

Tökgurítás, tökgurító „verseny” akadályok kerülésével (kukoricacsövek és torzsák) (sor és csapatjáték)

- Lábtorna: torzsák emelése, összegyűjtése talpakkal

Mozgást utánzó játék

(A gyerekek vonalban állnak egymás mellett. Az első kiáll a többiek elé és mozgásokat mutat, amit utánozni kell. Amikor a többiek más „mutatót akarnak, akkor azt mondják: „Tejbekása lipitylotty, tökkáposzta kapaszkodj”, akkor a „mutató” a sor végére megy, és azt mondja ”Hazamegyek, hazamegyek, tököt eszek.” és a következő gyerek mutat.)

Tökfogó: Ki lesz a tökkel ütött?

(A fogónál van egy kis tök és futás előtt azt mondja: „Este virágzik a tök, én a fejedre ütök”. Akit megfog annak a fejét „megkoccintja a tökkel és az azt kiabálja: „Égszakadás, földindulás, fejemen egy koppanás. Én vagyok a fogó)

Célba dobás karikával tökre

 

 

 

 

Mondóka a lámpás készítéshez vagy a felvonuláshoz: Ki megy ott a hegyen át? (részlet)

„Ki megy ott a hegyen át? Egy, két apró manócska:….

Mörmike megy előre, lámpást visz a kezében….

Második a Bab Berci, szemét hátra mereszti…

Utána jön Kódorgó, lámpa után bolyongó….

Negyedik az Icipici, ki a földből sem látszik ki.

Lámpa, lámpa. lámpácska, ragyogj, mint ég csillaga!

Csillag, csillag fenn az égen, csillag, csillag ragyogj nékem!

Hopp, egy csillag lepotyogott s tenyerembe belehullott….”

(Forrás: operenciasovoda.blog.hu)

+ 1 ötlet: LÚDTALP FÜZET készítése

„Én ekkor szoktam megnézni a gyerekek lúdtalpát. No, nem csak úgy megnézni, hanem valóban lenyomatozni, mégpedig sima vízzel. Egy lavórba vizet teszek, a földre pedig szép színes (narancssárga) papírt (A/4). A gyerkőc belelép a vízbe, majd a felnőtt kiemeli, hogy a lába ne mozduljon el. A víz nyomot hagy a papíron, ezt gyorsan körberajzolom és ráírom a gyerkőc jelét-nevét. Így a papíron nem marad más, csak valóban a talp nyoma. Nem kell festegetni és lemosogatni, mint amikor festékezzük, gyorsan meg lehet csinálni és ugyanazt a célt érjük el vele. Az elkészült lapokat lefűzzük egy füzetbe, aminek az elejére ludat rajzolunk meg egy nagy lábat.”

(Szabó Orsolya- Kispatak Óvoda)

 

Lúdanyó meséje

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy gúnár és egy liba lány.

Megszerették egymást, összeházasodtak. Fészket készítettek és beletettek három tojást. Melengették őket és megszülettek a kislibák: egy ezüst, egy arany és egy fehér lúd.

Jól érezték magukat, de egyszer csak egy farkas lopózott a házukhoz. A kislibák elkezdtek gágogni, mert nagyon féltek. Lúdanyó elbújtatta őket.

A farkas elkezdte keresni a libákat. Szaglászta a földet, de nem talált semmit. Szomorúan elkullogott, mert éhes maradt a pocakja.

Ezután a kislibák elő mertek bújni és elmentek a tóra úszkálni. Ekkor jött egy róka és meglátta a libákat, de már olyan ügyesek voltak a kislibák, hogy felrepültek a legmagasabb fa tetejére. A róka elment a farkasért, hogy segítsen neki libát fogni. A farkas megpróbálta megfogni őket, de túl magasan voltak, úgyhogy segítségül hívta a medvét.

A medve felmászott a fára, de a ludak olyan furfangosak és leleményesek voltak, hogy átrepültek egy fenyőfára és a medve ide már nem tudott felmászni, mert a tüskék megszúrták. A fenyőről pedig átszálltak a tó közepére, így mind a róka, mind a farkas, mind a medve éhesen maradtak, mert ők bizony nem tudtak úszni.

Amikor beesteledett hazamentek a házukba, amely egy szivárványos tökből készült. Megvacsoráztak, lefeküdtek és elaludtak. A farkasról, a rókáról, és a medvéről álmodtak.

A baj csak az volt, hogy ez igazándiból is így volt. Az éjszaka sötétjében a medve, a farkas és a róka igazából is a ház körül ólálkodtak, de szerencsére nem tudták a tökházat kinyitni. Megpróbáltak ugyan a kéményen bebújni, de túl szűk volt és beszorultak. A medve tolta-tolta a farkast és a rókát és azok belepottyantak a tűzbe. Úgy megijedtek, hogy világgá futottak.

A kislibák boldogan éltek, amíg meg nem haltak-

(Andris – 5 éves – meséje)

3.  Népművészet hete és Erzsébet nap

Cinege Hírmondó (részlet egy, a szülőknek szóló levélből)

„Kádár, takács, kötélverő, szénégető.... és sorolhatnám még hosszasan a mára már "elavultnak" tűnő mesterségeket, melyek nélkül nagyszüleink, dédszüleink hétköznapjai elképzelhetetlenek lettek volna. Fazekasság, szövés, fonás, nemezelés, kelmefestés... népi kismesterségek, melyek a mai napig élnek, újra és újra gyönyörködtetnek. Néha a hagyományokat újra élesztve, néha kicsit átalakulva, de az biztos, hogy sok-sok évszázad tudását, tapasztalatát közvetítve. A Magyar Népművészet hete jó alkalom arra, hogy gyerkőceinket, - ha alapfokon is -, számukra izgalmas módon, színes tevékenységek felkínálásával megismertessük és megszerettessük ezeket. Igen ám, de egy hét az elég kevés idő lenne arra, hogy elmélyedjünk a sok-sok technikában, melyek közül válogathatunk, ezért aztán kitaláltuk, hogy a karácsonyi készülődés idén egy kicsit "formabontó", de az biztos, hogy nagyon "hagyományőrző" lesz. Kiválasztottunk 10 mesterséget, hagyományos technikát és azt elosztottuk 5 hétre, amennyi időnk még van Karácsonyig:

1. hét: Fazekasság, agyagozás - szövés, fonás

2. hét: Mézeskalács készítés - gyertyaöntés, készítés

3. hét: Gyékény, szalma, csuhé – vessző

4. hét: Kelmefestés – papírkészítés

5. hét  Nemezelés – gyöngyözés

Tématerv napi bontásban a Magyar Népművészet Hetéhez

Tevékenységi terv

Témahét terv/ napi bontás

Dátum: 2015. november 16 – november 20.

Feldolgozásra szánt téma: Népművészet hete

Jeles napok, zöld ünnepek: Erzsébet nap

Hétfő: nemezelés, szövés

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

Gurítások, célba dobások

v  Szabad mozgások, játékok padon, karikával, dióval

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Egyensúlyérzék

v  Szem –kéz koordináció

v  Mozgások összerendezettsége

v  Szabályok elfogadása

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Matematikai tapasztalatok: relációk (több, kevesebb, kisebb, nagyobb, hosszabb, rövidebb)

Ének – zene - tánc: Vékony vászon lepedő, Erre csörög a dió

Kézművesség: nemezelés (dió, gyapjú fonat, gyapjú - filckép ragasztás), papírtálca szövés

Meseszövés: Galagonya király és Csipke hercegnő története (a gyerekek ötlete alapján)

Séta az erdőbe

v  Ritmusérzék fejlesztés

v  Hallásfejlesztés

v  Finommozgás

v  Érzékszervek működése

v  Beszéd, figyelem koncentráció

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  dió, kosár, gyapjú, szappan, papír tányér, fonal

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyapjú tulajdonságai

v  Nemezelés, szövés technikája

v  Az őszi erdő kincsei (galagonya, csipkebogyó)

Reflexiók:

 

Kedd: agyagozás

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás

v  Falikép agyagból tésztalenyomattal

v  Mécses tartó levegőn száradó gyurmából

v  Díszek porcelángyurmából

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Konstruáló, tervező képesség

v  Finom motorika

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

Kéztorna

Ujjkiszámolók ismétlése

Nagyobbaknak. magfigyelést fejlesztő játék

 

v  Ujjízületek erősítése

v  Emlékezet fejlesztése

v  Megfigyelőképesség fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

Mondóka: Hüvelykujjam mustáros

Mese: Kobak meséi

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  agyag, gyurma, tészta, csipke terítő, hajgumik

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  az agyag „története”, tulajdonságai (föld festékek)

Reflexiók:

Szerda: gyertyaöntés

Kiemelt tevékenység tartalma: mese. vers

Mondókák:

Gombolyag cérna, faggyúgyertya,
lángot vetett a kemence,
táncot is jár a gerlice guug!

Ég a gyertya, ég, 
El ne aludjék! 
Míg a szikra lobbot nem ad, 
Guggoljunk le mind!

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzés fejlesztés (gyors –lassú, egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Gyertyaöntés csészébe

v  Falmászás

v  Bátorság, egyensúlyérzék

Értékközvetítési tartalmak:

v  Ég a gyertya, ha meggyújtják (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  maradék gyertyák, csészék, üvegek

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyertya tulajdonságai

v  Világítás régen és ma

Reflexiók:

Csütörtök: Erzsébet nap

Kiemelt tevékenység tartalma: ének - zene - tánc

v  Hol jársz, hová mész Erzsébet asszony?

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  mozgás koordináció

v  együttjátszás öröme

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Várfoglaló játékok a tornateremben

v  Várfal festése kartonra

v  Rózsák mintázása porcelángyurmából

v  Almás rózsasütemény sütése

v  Nagyobbaknak: rózsás feladatlap (mi a különbség?)

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

v  megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Szent Erzsébet legenda

v  A rózsát nevető királykisasszony

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  karton, festék, porcelángyurma, sütés alapanyagai, feladatlap

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  hagyományok felelevenítése

Reflexiók:

Péntek: papírkészítés

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v  Papír készítés menete

v  Papírfajták és tulajdonságai

v  Papír újrahasznosítás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  ismeretek bővítése

v  környezettudatos gondolkodás alapozása

v  érzékszervek fejlesztése

v  kreativitás fejlesztése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Újrapapír készítése tojástartóból, újságpapírból

v  Szabad alkotások térben, síkban különböző papírfajtákból

v  Párosító játék csukott szemmel (papírok párosítása bekötött szemmel)

v  Rögtönzött papír jelmezek készítése (kivé váltál?)

v  finommozgás

v  kreativitás

v  érzékszervi fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

 

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  maradék papírok, olló, ragasztó, tojástartó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Papírral kapcsolatos ismeretek bővítése

Reflexiók:

4. „Cinege Műhely” - „Újrapapír” készítése lépésről lépésre

(Egy „gyerek kedvenc”, vizezős, maszatolós technika)

Hozzávalók:

• papírhulladék
• víz
• turmixgép vagy bot mixer
• lavór
• vékony törlőrongy
• vastagabb, nedvszívó alátét (filc vagy törülköző)
• sodrófa vagy szivacs a víz kipréseléséhez
• fakeret
• sűrű drótháló

1. lépés: Az összegyűjtött, lehetőleg matt felületű papírokat (újságokat, firka papírokat, melyből rengeteg összegyűlik nap, mint nap az óvodában) apró darabokra tépkedjük a gyerekekkel. A z így elkészített „fecniket” beáztatjuk egy nagyobb edénybe (lavórba, vödörbe) és annyi vizet öntünk rá, hogy ellepje és egy napig ázni hagyjuk.
Amíg ázik a papír, készítünk egy-két egyszerű merítő szitát. Ehhez egy fakeretre (egy használaton kívüli képkeret is tökéletesen megfelel) és hozzá illő méretű, sűrű szövésű dróthálóra vagy szúnyoghálóra lesz szükség. A hálót erősen ráfeszítjük a keretre, majd szöggel vagy tűzőgéppel stabilan rögzítjük. Merítő szita helyett használhatjuk akár azt a hálós, kerek konyhai eszközt is, amelyet eredetileg az olaj felfröccsenésének megakadályozására találtak ki.

2. lépés: Ha már eleget áztak a papírdarabkák turmixgépben vagy bot mixerrel pépesítjük, ha úgy érezzük, hogy „erőlködik a gép, akkor az áztatóvízből öntsünk még hozzá.

3. lépés: A pépet a lavórba öntjük, és ha szükséges adunk hozzá még vizet. Akkor jó, ha joghurt sűrűségű. Ha színes papírt szeretnénk, ekkor kell színezni a masszát. (ételfestékkel vagy természetes színező anyagokkal – tea, kávé, cékla lé, diófesték, spenót lé, hagymahéj – is megfesthetjük)

4. lépés: Előkészítünk egy vászon konyharuhát, kiterítünk egy törölközőt

5. lépés: A szitát függőlegesen belemártjuk a masszába, majd vízszintesre fordítjuk és enyhén megrázogatjuk még a masszában, hogy egyenletesen borítsa be a hálót. Kiemeljük a keretet és lecsorgatjuk róla a felesleges vizet. Letakarjuk a nedves konyharuhával és gyors mozdulattal a kiterített törölközőre fordítjuk. (alul a törölköző, azon a textil azon a papírmassza és felül a szita). Ezután sodrófával vagy szivaccsal kinyomkodjuk a vizet a papírból egészen addig, amíg a papír el nem válik a szitától.

6. lépés: A kendőt a rátapadt papírral vízszintesen vagy függőlegesen kötélre csipeszelve megszárítjuk. Száradás után a kész papír könnyedén elválik a textiltől. Ezután már csak formára kell vágni és már készülhetnek is pl. a karácsonyi meghívók, képeslapok, ajándékkísérők.
+ tipp: A gyerekekkel sokszor készítünk csak tojástartóból papírmasszát. Ilyenkor színek szerint szétválogatjuk, daraboljuk, áztatjuk, aprítjuk a tartókat. A felesleges vizet lecsöpögtetjük, majd a masszához hozzákeverünk tapétaragasztót és kézzel kinyomkodjuk még egyszer a vizet úgy, hogy jól formázható anyaggá váljon. Ezután már más dolgunk nincs is, mint a fantáziánkat szabadon használva elkészíteni az alkotásokat, mely lehet egy tál, egy karácsonyfadísz, a kedvenc állat figurája vagy virága. (Ha olajozott formákra, formákba tapasztjuk a masszát, akkor száradás után könnyen levehető. Temperával, vízfestékkel megfesthető, terményekkel díszíthető és, hogy tartósabb legyen az alkotás matt lakkal le is fújható.)

Apróra szaggatva, keverve, kavarva készül a papírmasé és belőle egyszer tán elkészül a vásári portékának szánt mécses is.

4. András napi gombóc Cinege módra

Hozzávalók kb. 12 gombóchoz:

  • 25 dkg tehéntúró
  • 2 db tojás
  • 2-3 dkg vaj
  • csipet só
  • 3 evőkanál (5 dkg) búzadara
  • Valamint:
  • 2 evőkanál olaj
  • 5 dkg zsemlemorzsa
  • kb. 1,5 dl tejföl
  • cukor vagy édesítő (ízlés szerint)
  • fahéj

Elkészítés:

  • A túrót villával finomra törjük a vajjal, sóval és a 2 tojás sárgájával. A fehérjét kemény habbá verjük, lazán a túróhoz keverjük, majd hozzáadjuk a búzadarát is. Körülbelül 1 órát hűtőben pihentetjük.
  • Később sós vizet forralunk, és vizes kézzel kis tojás nagyságú gombócokat formázunk, és a lobogó vízbe dobáljuk őket. Fedő alatt kb. 10 perc alatt puhára főzzük.
  • Miközben a gombócok dagadnak a fazékban, kevés olajon megpirítjuk a zsemlemorzsát, ízesítjük a tejfölt, előkészítjük a málnát. A végeredmény egy habkönnyű csoda. Nem túlzás!

Megjegyzés: Először a felvert tojásfehérje 1/3-át keverjük a túróhoz, így egy kicsit fellazul a massza, majd a maradék tojáshabot óvatosan tudjuk beleforgatni.

(Forrás: http://www.mindmegette.hu/habkonnyu-turogomboc.recept)

5. „Cinege Műhely” – a koszorú kötéshez

Az adventi koszorúról és az adventi angyalokról

A hagyományőrző adventi koszorú fenyőágakból készül, melynek zöld színe az eljövendő reményt szimbolizálja. Formája kör alakú, mely forma az örökkévalóság szimbóluma.

A gyertya színe lehet vagy 4 piros, vagy 3 lila és 1 rózsaszín melyben egy-egy gyertyához, egy-egy fogalom társul. Az első gyertya a hité, a második a reményé, a harmadik a szereteté, a negyedik az örömé, de követheti az adventi angyalok köpenyének színét is: kék, piros, fehér, lila. A lila, rózsaszín esetében a 3. vasárnapon kell meggyújtani a rózsaszíntű gyertyát. Az utóbbinál az angyalok érkezésének sorrendjében kell vasárnaponként gyertyát gyújtanunk.

Ezenkívül lehet rá fagyöngyöt tűzni és kék szalaggal átkötni. A fagyöngy a levegőt, a kék szalag a lélek gondjait elmosó vizet jelképezi.

Az adventi angyalai

Az első vasárnap angyala: Négy héttel karácsony előtt egy angyal kék köpenybe leszáll az égből, hogy közelebb húzódjon az emberekhez és keresni kezdi azokat, akik meg tudják és meg akarják hallgatni őt. A második adventi vasárnapon piros palástba öltözött angyal száll le a mennyekből, kezében egy törékeny, finom szövésű serleget hoz, mely a Nap sugaraiból készült. Észrevétlen végigmegy a világ összes házán és önzetlen szeretettel tölti meg a serleget. Visszarepül vele az égbe, ahol az angyalok fényt készítenek belőle a csillagoknak. Advent harmadik vasárnapján egy fehér, ragyogó palástba öltözött angyal jön le a földre. Jobb kezében egy fénysugarat tart, amelynek csodálatos ereje van. Odamegy mindenkihez, s akit csak megérint a fénysugárral, azt átjárja a boldogság, béke és szeretet érzése. A karácsony előtti utolsó vasárnap egy lila lepelbe öltözött angyal jelenik meg a mennybolton, és járja be az egész Földet. Kezében lantot tart, és azt pengeti. Közben szépen énekel hozzá. A béke dalát énekli. Sok kis angyal kíséri, s együtt énekelnek. Daluktól valamennyi mag, amely a földben szunnyad, felébred, így lesz majd új élet tavasszal a Földön.

Adventi ének:

Ég a gyertya ég, 
el ne aludjék, 
szíveinkből a szeretet
ki ne aludjék. 

Ég a gyertya ég, 
el ne aludjék, 
szívünkből a rosszaság is
kitakarodjék. 

Ég a gyertya ég, 
nő a fényesség,
sötét Földhöz a fényesség 
egyre közelébb.

Ég a gyertya ég, 
az adventi négy, 
azt lobogják, azt hirdetik: 
Jézus üdvözlégy!

(Forrás: http://www.gyerekdal.hu)

Befejezésül egy jelenet Karácsonyváró délutánra, mely pár évvel ezelőtt nagy-nagy kedvencévé vált a szüleinknek és gyerekeinknek egyaránt

Ördögök és angyalok

Karácsonyváró jelenet, melyet a Nagykovácsi Cinege csoport gyerkőcei és óvónői találtak ki és állítottak össze

A gyerekek 6 -8 fős csoportokban ördögök és angyalok

Kellékek: angyalszárny, ördögszarv, ördög farok, „láncos” botok,

elektromos mécses minden gyerek karjára erősítve tépőzárral

(az angyaloké világít, az ördögök csak a végén a táncos improvizáció közben kapcsolják be)

 

Ördögök: (első csapatnyi ördög bejön a játéktérre a mondókával és a bottal egyenletes ritmust üt)

Tetőtől talpig fekete,

Vicsori krampuszok serege

Jövünk nagy dérrel, dúrral

Rikoltjuk hangos szóval:

Mi volnánk az ördögök!

Angyalok (énekelve bevonul az első csapat lány):

Ma három angyal ringat el, ringat el, ringat el.

Az egyik angyal énekel, énekel, énekel,

A másik angyal, átölel, átölel, átölel,

A harmadik most szárnyra kel, szárnyra kel, szárnyra kel

És szárnyalunk az égre fel!

Ördögök:

- Odanézzetek! Mi van ezeknek a szárnyasoknak? Olyan kell nekem is! Nekem is! Nekem is! Ijesszük meg őket és csenjük el tőlük! (Hangosan, egy más szavába vágva)

Lipem, lopom a lángot

Elcsenem az angyaltól

Kell nekem, kell nekem

És ezért most elveszem!

Angyalok:

Állj! A szépséges csillagfényt csak úgy nem adjuk, ha a próbát kiálljátok, ördögből angyallá válhattok, ha mi veszítünk, akkor bizony angyalból ördögök leszünk.

1. próba: ritmus játék (Egy-egy angyal eltapsol egy ritmust, melyet az ördögöknek hiba nélkül vissza kell tapsolniuk)

Ördögök:

Ennek így sosem lesz vége, nem lesz mienk a csillagfénye.

Hívjunk még pár fiókát és megnyerhetjük a próbát!

2. csapat ördög:

Tetőtől talpig fekete,

Vicsori krampuszok serege

Jövünk nagy dérrel, dúrral

Rikoltjuk hangos szóval:

Mi volnánk az ördögök!

2. csapat angyal:

Ma három angyal ringat el, ringat el, ringat el.

Az egyik angyal énekel, énekel, énekel,

A másik angyal, átölel, átölel, átölel,

A harmadik most szárnyra kel, szárnyra kel, szárnyra kel

És szárnyalunk az égre fel!

Ördögök:

- A próbát most mi mondjuk, csillagfényét elorozzuk, előletek jól eldugjuk, hisz nem tudtok egyebet, csak egy nyafka éneket!

Angyalok:

- Ti beszéltek nagy hangon? Hát, ti aztán mit tudtok? Dübörögni, veszekedni, csínyeket kitervelni, ijesztgetni, maszatosan reggelizni!

Ördögök:

- A szájatok akkora, mint egy nagy, zöld uborka!

Angyalok:

- Felvágták a nyelvetek, de forog-e az eszetek?

 

Ördögök:

- Jobban, mint a tietek!

Angyalok:

- Hát akkor azt tudod-e?

2. próba: találós kérdések

Aranydiót gyűjt a hajnal ezüst kosarába, hogy az este felhordja majd sötét padlására. (csillag)

Ördögök:

Ahova a vörös kutya fekszik, fű ott többé nem növekszik (tűz)

Angyalok:

Fehér pokróc egész földön, nem is szövik, az égből jön. (hó)

Ördögök:

Nem vagyok pék, de nem ám! Nincsen lisztem, nincs szitám. Ám amerre én járok-

Sűrűn-sűrűn szitálok. (köd)

 

Angyalok:

Nem keltem én magból, nem voltam palánta,

nem ültetett kertész, tövem se kapálta.

Kivirultam mégis hideg téli éjjel…

Csak a nap sugára ne hervasszon még el! (jégvirág)

Ördögök:

Fölül vastag, alul vékony, hogyha Nap süt, folyékony. Kicsit répa, kicsit csap, de nem répa s nem is csap (jégcsap)

Ennek így sosem lesz vége, nem lesz mienk a csillagfénye.

Hívjunk még pár fiókát és megnyerhetjük a próbát!

3. csapat ördög:

Tetőtől talpig fekete,

Vicsori krampuszok serege

Jövünk nagy dérrel, dúrral

Rikoltjuk hangos szóval:

Mi volnánk az ördögök!

3. csapat angyal:

Ma három angyal ringat el, ringat el, ringat el.

Az egyik angyal énekel, énekel, énekel,

A másik angyal, átölel, átölel, átölel,

A harmadik most szárnyra kel, szárnyra kel, szárnyra kel

És szárnyalunk az égre fel!

S ma mindenkiből angyal lesz, angyal lesz, angyal lesz ki csak táncra kel!

Az ördögből így angyal lesz, angyal lesz, angyal lesz s szárnyalhat az égre fel

3. próba: Mozdulat tükörkép játék zenére (egy gyerek középen a többiek utánozzák a mozdulatát) (3 -4 gyerek)

- Ebből a táncból elég volt, elég volt, elég volt, elég volt, mert most én jövök

Szabad tánc zenére (egy-két perc)

A tánc vége kézfogás, félkör háttal, közben ének:

Ma mindenkiből angyal lesz, angyal lesz, angyal lesz ki csak táncra kel!

Az ördögből így angyal lesz, angyal lesz, angyal lesz s szárnyalhat az égre fel

(Ördögszarvak, sötét pólók levétele, ördögfarkak „forgatása”)

Vagy mégse?

(Az angyalok „dala” egy angol karácsonyi ének, melynek kottája megtalálható a falovacska.hu oldalon)

Kalendárium: október

Kép forrása: marietta.szpsg.blogspot.com

Első hétvége: Madármegfigyelő napok

Második csütörtök: Látás Világnapja

Negyedik hétfő: iskolai könyvtárak Világnapja

Október utolsó munkanapja: takarékossági Világnap

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

Teréz napja (15.)

Makkérés kezdete (16.)

Gesztenyeszüret kezdete (18.)

Orsolya nap (21.)

Farkas napja (31.)

Idősek Világnapja (1.)

Zene Világnapja (1.)

Állatok Világnapja (4.)

Világűr hete (4 - 10.)

Gyaloglás Világnapja (6.)

Postai Világnap (9.)

Tojás Világnapja (14.)

Kézmosás Világnapja (15.)

Kenyér Világnapja (16.)

Magyar Festészet Napja (24.)

Origami Világnap (24.)

Hangszerkészítés és zenei „improvizációk” szülők, nagyszülők, bevonásával

Szőlő szüret és préselés

Kenyérsütés

Festő délután a szülőkkel

„Cinege Műhely”:

1. hét: szappan készítés

2. hét: játékok, eszközök barkácsolása gesztenyéből, csuhéból

3. hét: zöldségek tartósítása

4. hét: gyertya, mécses készítés, díszítés

 

1. „A zene felemeli a kezemet”, avagy zenéljünk együtt

2. Állatok Világnapja:

v  Témahét terv napi bontásban a Cinege csoportból

Dátum: 2015. október 5 – 9.

Feldolgozásra szánt téma: Rovar lesen

Jeles napok, zöld ünnepek: Állatok Világnapja

Élmény: Füvészkert – bogárszálló készítése

Hétfő: vízpart: szitakötő (mozgás napja)

Kiemelt tevékenység tartalma: (szitakötő, szöcske, hangya, pók)

v  Csapatjátékok 4 csoportban:

-           forgások, mozgások hullámvonalban, hurokban

-           fel és lelépések, ugrások

-           mászás alagútban

-           átlépések, pókháló, pókjárás

v  Szabad mozgás zenére kendőkkel

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Egyensúlyérzék

v  Bátorság

v  Mozgások összerendezettsége

v  Szabályok elfogadása

v  Gyors reagáló képesség

v  Együttműködés, segítségnyújtás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Matematikai tapasztalatok: síkmértani formák felismerése, megnevezése, létrehozása

v  Szitakötő barkácsolása (díszítése)

v  Karkötők fonása

v  Séta a Békás tóhoz

v  ritmusérzék fejlesztés

v  finommozgás

Értékközvetítési tartalmak:

v  Mese: Szitakötő mese

v  Vers Kányádi Sándor: Szitakötők tánca

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  karkötők filcből, falapkák, ragasztható kövek, spárga, gyöngy, filctoll, kendők

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Rovarok jellemzői, külső tulajdonságai

Reflexiók:

Kedd: mező: szöcske (kézművesség napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Szöcske barkácsolása tojástartóból és hengerből

v  Fejdísz készítése színes kartonból

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Konstruáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Fel és lelépések, ugrások, átugrások

v  Feladatlap: pontok összekötése vonal (hullámvonal, cikkcakk)

v  Zenei képességek: erősödő, halkuló hangok

v  Mese folytatás: A szöcske téli szállása

v  Ügyesség, egyensúlyérzék, bátorság

v  Szem-kéz koordináció

(írás előkészítés)

v  Hallásfejlesztés

v  Improvizációs képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v  Vers: Hargitai Gyula: SZÖCSKE KOMÁM

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  tojástartó, guriga, színes karton, olló, ragasztó, feladatlap

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  rovarok és bogarak azonosságai, különbségei

Reflexiók:

Szerda: erdő- hangya (ének, zene, tánc napja)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Dalanyag: Gryllus Vilmos: hangya

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Ritmusérzés fejlesztés (gyors –lassú, egyenletes lüktetés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Hangya nyomdázása ujjlenyomattal

v  Hangyaboly mintázása, járatok mélyítése

v  Magok szétválogatása csipesszel

v  Tojás görgetés

v  „A hangyakirálynő mutatja”: mozdulatokkal, szavak nélkül a királynő által adott feladatok megértése)

v  Feladatlap: labirintus

v  finommozgás

v  metakommunikációs eszközök használata, „dekódolása

Értékközvetítési tartalmak:

v  A rovarok „kommunikációja”

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  korona, főtt tojás, feladatlap, magok, csipesz, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Hangyaboly élete

Reflexiók:

Csütörtök: ház körül – pók (mese-vers)

Kiemelt tevékenység tartalma:

v  Új mese Hugl Péter: Pisti, a füvészkerti pók

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  figyelem koncentráció

v  rövid távú memória

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Pókhálón átbújás, pókjárás

v  Fejdísz készítés

v  Pókháló szövés

v  Kerékpározás

v  ügyesség, mozgás koordináció

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

 

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v  karton, fonal, kerékpár, bukósisak, láthatósági mellény

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Péntek: Füvészkert látogatás – bogárszálló készítése a Szamóca Kiskertész Tanodában

(környező világ felfedezése)

A hét versei, éneke:

Kányádi Sándor: Szitakötő tánca


Zurrogó-zirregő 
szitakötő tánca 
csipkét ver a csengve 
csobogó forrásra. 
Zirren kéken, zölden, 
sásról sásra táncol, 
úgy veri a csipkét 
önnön árnyékából. 
Reggeltől napestig 
egyvégtében járja, 
de csak alkonyatkor 
látszik a munkája. 
Akkor aztán pitypang, 
káka, békalencse 
s a csobogó forrás 
minden egy szem kincse. 
Szitakötő szőtte 
csipke alatt csillog, 
s alábújik inni 
az esthajnalcsillag.

Pákolitz István: Hangya

Kenyérmorzsát visz a hangya

segít neki apja, anyja,

sietnek, mert fú a szél,

fúvó szélből eső kél.

Ha én fúvó szél lehetnék,

a felhő elé kerülnék:

szétfújnám az égi tájon,

hogy a hangya meg ne ázzon.

Hargitai Gyula: SZÖCSKE KOMÁM

Szöcske komám,
ugrott nagyot,
hordjál kerek,
zöld kalapot,
szerezz frakkot, sétapálcát,
kérj fel táncra
egy szöcskelányt!

 

 

Kányádi Sándor: Mesemorzsa

Két kicsi hangya elindult szerencsét próbálni. Mentek, mendegéltek, fűszálról fűszálra másztak, repedésből hasadékba kószáltak. Bejártak már vagy tíz tenyérnyi helyet, dél volt már, és még semmit sem leltek.
– Enni kéne. Enni. Étlen nem lehet menni.
– Lehetni lehet, csak lassabban – fejezte be a sopánkodást a bölcsebbik hangya. Azzal tovább mendegéltek, másztak. S egyszer csak nekimentek egy mogyorónyi morzsának. Pihentek egyet, s nekiláttak a hurcolkodásnak. Azaz, csak láttak volna.
– Mit cipeljük a bolyba – gondolta s mondta a ravaszabbik hangya. – Együk meg itt helyben.
– Nem bánom, faljunk belőle, hogy kapjunk erőre.
– Az egészet megesszük!
– Nem értelek.
– Megesszük az egészet.
– Az egészet nem lehet, nem engedi a hangyabecsület.
– Fütyülök a hangyabecsületre! Éhes vagyok, enni akarok!
A vitatkozásra melléjük szökkent a levelibéka.
– Na, nézd csak – ümmögte – a hangyák összekülönböztek a koszton! Majd én elosztom!
Azzal a béka bekapta a morzsát. Hát azóta amit a hangyák találnak, szótlanul hazacipelik, hordják a hangyabolyba.

3. Teréz napja avagy szüret Cinege módra

Ahogy kezdődött: egy kis beszélgetés a szüreti hagyományokról

Egy kis játék:

Egy kis „munka”:

És végül:

4. „Cinege Műhely”: szappannemezelés elkezdése Kézmosás Világnapján

A nemezelt szappanelkészítése valóban jó játék. Vizes, csúszós és habos. Kell ennél több egy gyereknek? Hát igen, mert valódi türelemjáték, ha most elkezdjük, akkor talán, talán Karácsonyig el is készül, de nem baj, hiszen felvehető, letehető és akármikor folytatható.

Nem kell hozzá más, mint egy szappan, színes gyapjú és langyos víz. A szappant tetszés beborítjuk a színes gyapjúval és, amikor csak folytatni akarjuk langyos vízben „kezet mosunk”, dörzsöljük és gyömöszöljük és egy idő után ilyenné válik:

Karácsonyra tényleg tökéletes ajándék.

Szabó T. Anna: Kézmosó vers /részlet/


Cukros, ragacsos, tapadós, maszatos
ez a kicsi tappancs.
Hozd, hát ide most, nos, hát gyere mosd,
adom a szappant.
Hékás, békás! Fogd meg már!
Csúszós kis hal megtréfál!
Mosd meg gyorsan, egy-két-hár!

5. Tématerv napi bontásban a Kenyér Világnapjára

Dátum: 2015. október 12 - 16.

Feldolgozásra szánt téma: Búzától a kenyérig

Jeles napok, zöld ünnepek: Kenyér Világnapja

Hétfő: búza

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

v Megadott irányba járás, futás

Kiemelten fejleszthető képességek:

v térlátás, kihasználás

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Mintázás

v Terepasztal készítés

v Matematikai tapasztalatok: hosszabb – rövidebb, sűrű – ritka, egyenes-görbe, nyitott – zárt vonalak)

v Ellentétpárok (szóban, képpel)

 

Értékközvetítési tartalmak:

Szántsunk földet,
Vessünk búzát,
Arassuk le,
Csépeljük le,
Őröljük meg,
Dagasszuk meg,
Süssünk cipót,
Lepényt, lángost
Hamm.

Módszerek, eszközök:

v beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v búza kalász, só-liszt gyurma

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Kedd: malom

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v Kísérlet: vízimalmok, szélmalmok, szélforgók

Kiemelten fejleszthető képességek:

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Malmok barkácsolása hengerekből

 

v

Értékközvetítési tartalmak:

v A malomnak nincsen köve (ismétlés)

v A malomban (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v papírhengerek, faágak, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v Környezettudatos magatartás megalapozása

v Alternatív energiák (szél, víz, Nap)

v Aprítás, őrlés, aprítás

Reflexiók:

Szerda: liszt

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás, díszítés

v A lisztből készített alapanyagok kipróbálása (ragasztó, keményítő, gyurma, festék)

Nagyobbaknak: sorrendiség (búzától a kenyérig – képválogatás, ragasztás)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v finommotorika fejlesztés

v esztétikai élmények befogadása

v időészlelés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Rajzolás lisztbe

v Csiriz, gyurma, keményítő és pufi festék készítése

v Tészta gyúrása, csipetke készítése

v megfigyelőképesség fejlesztése

v érzékszervek fejlesztése

Értékközvetítési tartalmak:

Módszerek, eszközök:

v magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v tojástartó, különböző liszt fajták, tojás, tempera

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A liszt tulajdonságai

Reflexiók:

Csütörtök: kenyér

Kiemelt tevékenység tartalma:

kenyérsütés  ngyszülőkkel

Kiemelten fejleszthető képességek:

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v Ujj játékok

v Kép párosító játék

v „Szobrok” készítése vizes kenyérbélből

v Kemence barkácsolása dobozból

v ujj ízületek erősítése

v finommozgás fejlesztés

v megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v Móra Ferenc: A király kenyere

v Tarbay Ede: Cipósütő mondóka (ismétlés)

Módszerek, eszközök:

v bemutatás, magyarázat, beszélgetés

v kenyérsütés alapanyagai, nyomtatott képek, nagyméretű karton doboz, festék, színes papír, ragasztó

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v A kenyér, mint táplálék (egészséges táplálkozás)

v Kenyérfajták, péksütemények

v Kenyérsütés régen és ma

Reflexiók:

Péntek: Kenyérsütés a solymári pékségben

6. „Cinege Műhely” a Magyar festészet napjára

v  A meghívás:

Október 18.

Fess velünk és, ha befejted az alkotást, akkor egyszerűen nyald le az ujjaidról a festéket, hiszen az valójában nem más, mint édes joghurt egy kis ételfestékkel!

Vidám együtt alkotást Mindenkinek!

v  A gyerekekkel kikavart ételfestékes joghurt és az előkészített „festőállványok”:

v  Az alkotók:

v  Egy alkotás a majd két tucatnyiból:

Néhány gyerekekkel is elkészíthető festék „recept”:

v  Festék földből

Szükséges anyagok:

föld
edények
újságpapír
sodrófa vagy kalapács
műanyag tasakok
szita vagy rosta (a tekerővel ellátott változat tökéletesen megfelel erre a célra) 
tál
evőkanál
vajazó kés vagy spatula
kemény és sima munkalap (mint például egy üveglap, egy fém tepsi alja vagy egy kerámialap) 
víz
papír
festőecsetek
befőttesüvegek tetővel együtt

  1. Gyűjts a közelben különböző földfajtákat edényekben! Keress olyan helyeket, ahol nincs lomb és nem is túl homokos a föld! Ideális helyek a gyűjtésre például kopár területek, építkezési területek, kőfejtők környéke vagy bármely más terület, ahol utak szelik át a hegyvidéket, szabadon hagyva a termőföldet. A különböző földfajtáknak különböző színe is van, egészen a téglavöröstől a feketéig.
  2. Szórd szét a földet az újságpapíron és alaposan szárítsd ki!
  3. Helyezd a már száraz földet műanyag tasakba!
  4. Morzsold össze egy sodrófa vagy egy kalapács segítségével!
  5. A szétmorzsolt földet szórd bele egy szitába vagy rostába és a szita alá tégy egy tálat, hogy csak a legapróbb szemcsék kerüljenek a tálba!
  6. Az evőkanállal végy ki földet a tálból és helyezd a kemény felületre!
  7. Adj hozzá vizet (cseppenként) és keverd össze a spatulával egy festék állagú masszává!
  8. Mártsd bele a földfestékbe festőecsetedet és már festhetsz is!
  9. Ha szükséges, akkor vízzel tovább hígíthatod festékedet!
  10. Tárold földfestékeidet befőttesüvegekben, melyekre jól rácsavarod tetejüket, oldalukra pedig címkére felírod, hogy mi van bennük!

Pufi festék:

  • 1 evőkanál önkelesztő liszt
  • 1 evőkanál só
  • néhány csepp folyékony ételfesték
  • víz

Egy csésze (nem bögre) liszthez 1 és 1/4 teáskanál sütőport és 1/4 teáskanál sót összekeverünk és adagolunk hozzá annyi vizet, hogy nagyjából nokedli tészta sűrűségű masszát kapjunk. Ételfestő pasztával, temperával vagy tojásfestékkel színezhető. A bekevert massza máris felhasználható. Felhordható ecsettel, hurkapálcával vagy fültisztítóval, vagy tölthető

Ujjfesték 1.

Hozzávalók:

1 bögre liszt

1 bögre víz + ételfesték összekeverve

Ujjfesték 2.

Hozzávalók:

3 evőkanál cukor

1/2 teáskanál só

1/2 csésze kukoricakeményítő

2 csésze víz + színezőanyag

Lassú tűzön, állandó keverés mellett felmelegítjük és, ha besűrűsödött kihűtjük.

Arcfesték:

Hozzávalók:

1 kávéskanál kukoricaliszt

1 kávéskanál arckrém és poralapú színezék (pl, szemhéjpúder vagy tojásfesték)

Festéket még készíthetünk még cukrozott, sűrített tej és ételfesték keverékévek is, de akkor valószínűleg a papírok üresek maradnak.

7. Témahét terv napi bontásban Orsolya napra

Dátum: 2015. október 19 – 22.

Feldolgozásra szánt téma: Őszi zöldségek

Jeles napok, zöld ünnepek: Orsolya nap

Hétfő: krumpli

Kiemelt tevékenység tartalma: mozgás

v  krumpli gurítás célba

v  súlyemelés – futás

v  akadályok kerülgetése

v  Játék: forró krumpli

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Szem –kéz koordináció

v  Mozgások összerendezettsége

v  erő

v  Szabályok elfogadása, gyors reagáló képesség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Matematikai tapasztalatok: relációk (több, kevesebb, kisebb, súly becslés, mérés kétkarú mérleggel)

v  Nyomdázás krumplival – díszítő sorminta

v  Krumpli bábok barkácsolása

v  Meseszövés

v  Mesehallgatás

v  Krumpli hajtatás - kísérlet

v  Ritmusérzék fejlesztés

v  Finommozgás

v  Érzékszervek működése

v  Beszéd, figyelem koncentráció

Értékközvetítési tartalmak:

v  A kincset érő krumpli

Módszerek, eszközök:

v  beszélgetés, magyarázat, cselekedtetés

v  krumpli, kosár, hurkapálca, miltonkapocs, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Burgonya felismerése, tulajdonságai

v  Növények részei

v  Ehető „gyökerek”

Reflexiók:

Kedd: káposzta

Kiemelt tevékenység tartalma: munka jellegű feladatok

v  Káposzta szeletelése, reszelése, Kovászolása

v  Csalamádé készítése

v  Káposztás lángos sütése

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  Finom motorika

v  Szabálykövetés, sorrendiség

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Érzékelő játékok (íz, tapintás)

v  Nyomdázás káposztával

v  Festő lé készítése lilakáposztából – gyapjúfonal festése

v  Körjáték: Kerek a káposzta (ismétlés)

v  Nagyobbaknak. megfigyelést fejlesztő játék (Sorrend változás: tő és sorszámnevek)

 

v  Érzékszervek fejlesztése

v  Emlékezet fejlesztése

v  Megfigyelőképesség fejlesztése

v  Egyenletes lüktetés

Értékközvetítési tartalmak:

v  Kerek a káposzta (páros tánc)

Módszerek, eszközök:

v  Bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

v  káposzta, kelkáposzta, karfiol, kelbimbó, brokkoli, gyapjúfonal, festék

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Káposztafélék felismerése, megnevezése

Reflexiók:

Szerda: répa

Kiemelt tevékenység tartalma: mintázás

v  Zöldségek zsenilia drót hajlítással

v  Terepasztal készítése

v  Nagyobbaknak: részből egész (mozaikkép ragasztás)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  finommotorika fejlesztés

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  „Répa ültetés” – mátrix

v  Répa, fehérrépa hajtatás

v  Falmászás

v  Megfigyelőképesség, eligazodás síkban, térben

v  Bátorság, egyensúlyérzék

Értékközvetítési tartalmak:

v  Répa mese ismétlése

Módszerek, eszközök:

v  magyarázat, bemutatás, cselekedtetés

v  tojástartó, zseníliadrót

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

v  Gyertya tulajdonságai

v  Világítás régen és ma

Reflexiók:

Csütörtök: tök, dísztök

Kiemelt tevékenység tartalma: mese – vers

Simkó Tibor: Melegedő (ismétlés)

Sütőben a tökmag,
befűtöttünk tegnap
ég öt éjjel, öt nap - odasül a tökmag.
Ropog, pattog, zeng a nád, 
szél röpíti víg dalát.

Kanizsa József: Lopótök cinegeház

Kiemelten fejleszthető képességek:

 

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Képragasztás tökmagból

v  Nagyobbaknak: kép – árnykép párosítás

v  gyors reagáló képesség

v  finommozgás fejlesztés

v  megfigyelő képesség

Értékközvetítési tartalmak:

v

v

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Péntek: kukorica, pattogatott kukorica

Kiemelt tevékenység tartalma: környező világ felfedezése

v  Kukorica részei

v  Összehasonlítások (azonosságok, hasonlóságok, különbségek)

Kiemelten fejleszthető képességek:

v  ismeretek bővítése

v  környezettudatos gondolkodás alapozása

v  érzékszervek fejlesztése

Felkínált (kiegészítő) tevékenységek:

v  Puliszka főzés, kukorica pattogtatás

v  Festés buborékfóliával

v  Finommozgást fejlesztő játék

v  Kukorica hajtatás

v  Kukoricamorzsolás

v  Csutkababa készítés

v  finommozgás

v  kreativitás

v  érzékszervi fejlesztés

Értékközvetítési tartalmak:

v  Találós kérdések zöldségekről

v  Sebők Éva: Kukorica

Módszerek, eszközök:

v  bemutatás, magyarázat, beszélgetés, cselekedtetés

Feladatok, az ismeretek bővítésének lehetőségei:

Reflexiók:

Kovászolt káposzta receptje

Hozzávalók egy 5 literes üveghez:

  • kb. 3 kg-os káposzta
  • 2 L víz
  • 3 evőkanál só
  • 4-6 gerezd fokhagyma
  • pár szem bors
  • 2-5 db csilipaprika (szárított is jó)
  • 3 db babérlevél
  • 2-3 db száraz kenyérszelet tüllbe csomagolva

A vizet a sóval felforraljuk és kihűtjük. A káposztát legyaluljuk és a fűszerekkel az üvegbe rakjuk. (Tehetünk bele kaprot vagy csombort is.) A káposzta tetejére teszünk 2-3 szelet kenyeret és felöntjük a sós vízzel. Egy kistányérral letakarjuk és egy peremes tálat alá teszünk. 5 – 6 napig szobahőmérsékleten érleljük.

Mindenkinek szép napokat, heteket otthon és az óvodában!

(Ez a bejegyzés hasonló tartalommal megjelent a Menedzserpraxis kiadónál)

Kalendárium: szeptember

Világnapok, ünnepnapok, néphagyományok és "Cinegés" keverednek ebben a kicsit "eklektikus" felsorolásban, de megpróbáltam egy csokorba gyűjteni azokat a napokat, melyeket felhasználhatunk az iskolában, óvodában és otthon is ahhoz, hogy egy-egy hagyományt felelevenítsünk, egy-egy fontos fogalmat körbe járhassunk a gyerekekhez közel hozhassunk.

Mindegyik héthez egy-egy Cinegés hagyományt is kapcsoltam, hátha megtetszik valakinek.

„Most milyen hónap következik? - kérdezte Picinyke az Öreg Verébtől.

- Szeptember - felelte az Öreg Veréb. - Az ősz első hónapja…

Az erdőn már sárgult, pirosodott, barnult a sok levél. A madárfészekaljak kis csapatokba gyűltek, a csapatok pedig nagy seregbe. Vándorútra készülődtek. Egyre - másra megjelentek olyan madarak is, amilyeneket soha azelőtt nem látott Picinyke. Hosszú lábú, tarka szalonkák, különös fajtájú kacsák. Leszálltak a patakpartra vagy a mocsárba, egy napig ettek, pihentek, éjjel aztán felkerekedtek, továbbszálltak arrafelé, ahol delel a nap.”

(Bianki, Vitalij Valentinovič: Cinege naptár: Szeptember (Rab Zsuzsa fordítása)

Szeptember 1. hete:

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

v  Egyed napja (1.)

v  Lőrinc nap (5.)

v  Jótékonysági Világnap (5.)

v  Nagyszülők Napja

(első vasárnap)

v  Gyerekek fogadása

v  Az első szülő-kör megszervezése

Szeptember 1. Egyed napja

Szeptember első napjához kapcsolódik egy hagyomány –a búza ültetésé -, mely nálunk csoport hagyománnyá vált. Az első nap nehézségein is sokszor átsegít, hiszen izgalmas tevékenységeket kínál a gyerekek számára.

Van egy kiskertünk, ahová a gyerekekkel ültetni tudunk. Júliusban „learatjuk a búzánkat” csokrokba kötve a termünket díszíti és közben persze kiszárad. Augusztus utolsó napjaiban a kalászokból kiszedegetjük vagy egy nagy lepedőben kicsépeljük a gyerekekkel és egy nagy tálba rakjuk. Egyed napján aztán elkezdődik a vetőtarisznya díszítése, mely nem más, mint egy-egy tarisznya, melyet textil filccel kidíszíthet mindenki és az év során ezekkel mehetünk kirándulni, kincseket gyűjteni. Ezen a napon azonban búza kerül bele. Búza, melyet a hagyományokhoz híven előző délután kiteszünk az udvarra, hogy a harmat megmossa, hiszen ettől lesz jó termés jövőre. A megtöltött tarisznyákból aztán már kezdődhet is a vetés. Mindenki meghúzza a maga barázdáját, elszórja a magokat és betakargatja és a sor végére betűzi a „jelölő pálcikáját”, melyen a jele és neve van. (Erre nálunk a törött cserépdarabok váltak be a leginkább, melyre ráfestettük a jeleket, neveket, mert ez télen sem megy tönkre.) Aztán tavaszig várjuk, hogy „ekkorára nőjön a Cinegék búzája”

„Égi búza-szál:
hajnal-csóva száll.
Segits engem, napsugár,
dalra kelni már!”

(Weöres Sándor)

Ötletek az első szülői-körhöz, avagy a szülői ráhangolódás segítése

Mint mindenhez a szülői együttlétekhez is van hagyományunk. Az első szülő - kört már az első hétre megszervezzük és az elején mindig játszunk, mert ha bevalljuk, ha nem: minden felnőtt szeret játszani, persze van, aki nehezebben szánja rá magát, van aki könnyebben. Nem állítom, hogy az „új” családok először nem lepődnek meg, de ezen segítenek a „régiek”, akik már az első percekben azt kérdezgetik, hogy vajon mit is találtunk ki erre az alkalomra? Az első alkalommal játékok kiválasztásánál figyelembe vesszük, hogy hány új család került be a csoportba, ha sok, akkor be inkább egyszerűbb, kapcsolatépítő játékokat, kiscsoportban, párban, egyénileg megoldható játékokat, „feladatokat” választunk ki. (pl. pókháló fonás, kéz körberajzolás, melyre ráírnak a gyerekükről 5 fontos információt, vagy szemkontaktussal helycserés játék … ) Amelyik évben „rutinosabb” a csapat, akkor már inkább együttműködésre, egymás segítésére szükséges ötletekkel várjuk őket. Ehhez rengeteg ötletet lehet találni a drámajáték gyűjteményekben és mindenki válogathat közülük, de „kedvcsinálónak” kiválasztottam egyet-egyet, mely segíthet abban, hogy oldott hangulatban tudjunk később beszélgetni (vagy, ha már elfáradtunk, akkor feltöltődni.)

v  Egy tárgy (ha többen vannak az „újak”)

Mindenki otthonról hoz magával egy tárgyat, mely vagy őt jelképezi, vagy valamiért fontos a számára. Körben leülünk és mindenki egy mondatban (vagy röviden) elmeséli, hogy miért azt hozta magával. A története végén beteszi s kör közepére. Amikor már mindenkié bekerült a körbe a játékvezető rámutat valakire és annak ki kell választania egy tárgyat és vissza kell adnia a tulajdonosának. (Nehezebb változat, ha azt is meg kell mondania, hogy miért is fontos a számára az a tárgy)

(Eredeti játék: Bagdy, Telkes, 1990)

v  Bogozd ki a csomót! (ha, már összeszokottabb a társaság)

A csoport egy tagja kimegy a teremből. A többiek körbe állva megfogják egymás kezét. Majd – anélkül, hogy egymás kezét elengednék – néhányan felemelik a kezüket, mások átbújnak alatta, addig, amíg egy nagy élő „csomó” nem keletkezik. A kitaláló feladata, hogy kibogozza a csomót, helyreállítsa az eredeti kört, de úgy, hogy közbe senki ne engedje el a másik kezét.

Egyéb megjegyzések: Hívjuk fel a kitaláló figyelmét, hogy óvatosan „bontogassa” a „csomót”, nehogy sérülést, fájdalmat okozzon

(Benedek, 1992)

v  + 1 ötlet:

Ha szülői értekezletet Lőrinc napján (szeptember 5.) vagy annak közelében tartjuk, akkor a gyerekekkel délelőtt elkészíthetjük a „vendégváró finomságokat dinnyéből. Persze arra számítani kell, hogy többszörös mennyiségre lesz szükségünk, hiszen nagy adagokban elfogy belőle már nem kis mennyiség a gyerekek örömére.

Dinnyegolyók citromos, joghurtos saláta öntettel:

- Végy egy nagy görögdinnyét és karalábé vájóval készíts golyókat a húsából!

- 2 dobot joghurtot keverj össze tetszőleges mennyiségű mézzel, 1 citrom kifacsart levével!

- Töltsd vissza a dinnyehéjba és tedd hűtőbe pár órára!

Dinnyefagyi:

- A dinnyét szeletekre vágjuk, kimagozzuk, kockára vágjuk, majd robotgéppel pépesítjük, ha szükséges egy kis mézzel édesítjük és formákba töltjük Pár óra a mélyhűtőben és már kínálhatjuk is.

Hibiszkuszos vagy mentás dinnyelé:

4 bögrényi hibiszkusz tea – fél bögre szárított hibiszkusz, vagy 4 hibiszkuszos (mentás) tea filter, 4 bögrényi dinnyelé, 1/2 bögrényi lime lé, édesítő
Főzzük le a teát, a hibiszkuszt 10 percig hagyjuk állni benne, majd várjuk meg, míg kihűl teljesen. A dinnyét kimagozzuk, majd gyümölcscentrifuga segítségével kinyerjük a levét. A kihűlt teába beleöntjük a dinnye és lime levet, ízlés szerint édesítjük, majd hidegen tálaljuk.

(Forrás: http://www.optime.hu)

Szeptember 2. hete:

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

v  Gyógynövénygyűjtés hete

v  Kisasszony napja (8.)

v  Elsősegélynyújtás Világnapja (14.)

v  „Cinege Műhely”:

gyógynövények felhasználása

(szirup, lekvár, tea, illatpárna, festő lé készítése)

Szeptember 2. hete: Gyógynövénygyűjtő hét

Kép forrása: www.hazipatika.com

Szeptember második hétvégéjének az egyik napjára mindig meghirdetünk egy családi kirándulást, melyre, aki tud, az eljön. Barangolunk a közeli erdőben, falatozunk, beszélgetünk és játszunk az egyik útba kerülő réten és közben „gyógyító növényeket” gyűjtünk. Hol egy-egy hozzáértő szülő, nagyszülő segít ebben. Hol meghívunk „egy ennek tudóját” és, ha egyik sem sikerül, akkor a biztosra megyünk: pásztortáska, gyermekláncfű, útilapu kerül a kosarakba és a hét elején az oviba., melyeket a gyerekekkel el kezdünk „feldolgozni”. Szörpöket, ajakrúzst, szirupokat készítünk, melyek a Mihály napi vásáron majd gazdára lelnek. Ekkor hirdetjük meg az első „Cinege Műhely” programot, mely ezentúl hétről, hétre azt jelenti, hogy a hét egyik kiválasztott napjának délutánján nyitva van az ajtónk a szülők számára. Be lehet jönni és együtt lenni. Azzal, aki éppen még ott van. Lehet a gyerekekkel játszani vagy csak üldögélni egy kicsit vagy lehet segíteni. Mindig abban, amire aktuálisan szükség van. Mihály nap előtt, gyógynövénygyűjtő hét után persze, hogy ezek tartósításában és az elkészült portékák díszítésében, csomagolásában, hogy kelendőbbek legyenek.

v  +1 ötlet: Lándzsásútifű szirup Antal Vali módra:

  • 2 marék nyers, friss útifüvet és 2-3 szál kakukkfüvet leforrázok annyi vízzel, hogy épp ellepje, majd hagyom kihűlni.
  • ha kihűlt, pépesítem vagy összeturmixolom
  • majd nagyon lassú tűzön visszamelegítem, és 15-20 dkg kakukkfű mézzel besűrítem
  • még melegen palackozom

Rengeteg ötlet és recept található az http://erdokostolo.blogspot.hu oldalon

 

Szeptember 3. hete:

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, világnapok

„Cinegés” hagyományok

 

v  Mozdonyvezetők napja

(15.)

v  Takarítás Világnapja (17.)

v  Alma ünnep

v  „Cinege Műhely”:

- almalé készítés és alma aszalás

Alma-ünnep

Kép forrása: www.raspunsuri-pixwords.ro

Minden csoport élete tele van kisebb, nagyobb saját hagyományokkal. Nálunk ilyen hagyomány például az, hogy manókkal „élünk” együtt és egy ilyen hagyománnyá válhat az „Alma ünnep”, mert minden évben el tudunk menni almát szedni, hiszen ha a környékünkön nincs roskadásig teli alma, akkor találunk helyet magunknak a „Szedd magad Program” felkínálói között. Évek óta szedjük az almát, hol egy család kertjében, hol messzebb és aztán indul az „alma-hét”, melynek lezárása lehet ez az ünnep, melyre péntek délutánra meghívjuk a szülőket is:

v  Az alma ünnep előkészítése

- Almák, fényesítése, mérése, halmazokba rendezése

- Papírzacskók díszítése (melybe hazavihetik az almákat)

- Mese kitalálása, próbák az „színdarab” eljátszásához a gyerekek által kitalált formában

- Almás pite sütőverseny meghirdetése a családok számára

- Táncház megszervezése

v  Az alma ünnep programja:

A vendégek fogadása: egy nagy lavór vízben piros almák, mellyel arcot lehet mosni (szépség és egészség varázslás a néphagyomány világából)

Program:

- Ügyességi csapat és sorversenyek, játékok családi csapatokban (pl. almagurítás, hordás, átrakás egyik helyről a másikra)

- A gyerekek által kitalált mese „előadása” a gyerekek ötletei alapján és szereplésével

Egy iciri-piciri piros alma története (saját mese)

Hol volt, hol nem volt, egyszer egy domb és azon a dombon állt egy hatalmas, vénségesen vén almafa. Olyan öreg volt már, hogy csak egyetlen virágot nyitott ki tavasszal, és abból az egy virágból egyetlen iciri-piciri kis alma piroslott ősszel az ágon. Nagyon unatkozott és úgy döntött, hogy elindul világot látni. Addig izgett-mozgott, míg le nem pottyant a földre, és vígan gurult a domboldalon lefelé. Az öröme azonban nem tartott soká, mert útjába került egy nagy kő, és nem engedte tovább gurulni. A kicsi, piros alma dühében sírni kezdett. Sírt-sírt és ezt meghallotta egy arra ugráló nyuszi.

- Miért sírsz-rísz ennyire? - kérdezte.

- Azért, mert elindultam világot látni, de nem tudok tovább gurulni ettől a hatalmas kőtől. – válaszolta az iciri-piciri piros alma.

- Segítek rajtad! Beleteszlek a tarisznyámba, és együtt mehetünk tovább. – mondta a nyuszi, és így is tett. Felemelte az almát, és beletette a tarisznyájába. Mentek, mentek, mendegéltek és elérkeztek egy magas hegyhez, melynek a tetején egy gyémántos, aranyos, ezüstös fa állt. Elkezdtek mászni, és másztak, és másztak, három nap és három éjjel, amikor elérték a fa tetejét. Ott megláttak egy madárfészket, ahol egy tűzmadár etette éppen a fiókáit. Csendben lecsusszantak a fáról, és egy kacskaringós, girbe-gurba úton hazatértek.

Itt a vége fuss el véle, kerek erdő közepébe.

Táncház vagy közös körjátékozás

Lezárás:

- A pite sütő verseny eredményhirdetése (az nyer, akinek a leghamarabb elfogyott a süteménye és az ajándéka az, hogy először választhat ki két almakupacot, amit hazavihet.

Búcsúzó ajándék: A gyerekek által díszített zacskónyi alma

v  + 1 ötlet: Almatánc:

A gyerekek párba állnak és homlokuk közé szorítanak egy almát. Zenére mozognak addig, amíg az alma ki nem pottyan. Amikor kipottyan, az almát elfelezik. Az a győztes páros, aki a lekésőbb eheti meg az almát.

Szeptember 4. hete:

Néphagyományok, jeles napok

Zöld ünnepek, jeles napok

„Cinegés” hagyományok

v  Mihály nap (29.)

v  Kukoricatörés napja

(30.)

v  Magyar népmese napja (30.)

v  Autómentes Világnap (22.)

v  Hulladékgyűjtő nap

(23.)

v  Turizmus napja

(27.)

v  Vásár szervezése

v  Színház vagy könyvtár látogatás

v  Őszi családi kirándulás

v  „Cinege Műhely”:

- vásári portékák díszítése, csomagolása

Miháky nap

Kép forrása: www.programok-debrecen.hu

Mihály napjához sok-sok hagyomány kötődik, melyek mindegyike alapja lehet egy-egy témahétnek, projektnek. Az állatok behajtása, a cselédek elszámoltatása, a vásár mindegyike sok-sok játék, munka és tevékenységekbe integrált tanulási lehetőséget biztosít a számunkra. Választhatjuk ezt is, azt is, de az biztos, hogy mozgalmas napokat élhetünk meg az ehhez kötődő hagyományok felelevenítésével, újra gondolásával.

Nálunk már vagy 10 éve vásárt szervezünk a gyerekek és a szülők által készített portékákból. Mi ezt a készülődést már kora tavasszal megkezdjük. Az első portékánk - az ibolyaszörp - már márciusban a polcra kerül és az utolsó - a szilvalekvár – csak napokkal a vásár előtt készül el és közben folyamatosan készülnek az erdő, mező, kert kincseiből a befőttek, savanyúságok, lekvárok. Valahogy úgy alakult, hogy az óvodában a mi csoportunk lett a „kamra” felelős.

„Cinege kamra”

1. Kamra:

v  A gyerekekkel és otthon eltett befőttek, ivólevek, lekvárok, savanyúságok …...

v  Gyerekekkel gyúrt száraztészták (lebbencs, reszelt tészta, csipetke, széles metélt)

v  Ízesített túró, zsír, vaj …..

2. Lacikonyha:

v  Sült hurka vagy sült kolbász vagy szelet hús

v  Házi sütésű kenyér

v  Mustár, uborka és „Süni csalamádé”

v  Házi szörp

v  Perec, palacsinta, rétes vagy pogácsa

3. Portékák:

v  Egerek, macskák minden mennyiségben (és amit még a szülők készítenek)

4. Játékok, játékos feladatok:

v  Alma kihorgászása vízből vagy célba dobó játék (egeres, sajtos) vagy mind a kettő

v  Feladatlap: Hova bújtak az egerek?

Ajándék a játékban résztvevőknek:

v  Zsákbamacska: Gyerekekkel tört dió, mogyoró és egy-egy dióegér

(2015. évi vásár „forgatókönyve”)

Kalendárium: augusztus

Cinege kalendárium

Ünnepek, világnapok:

4.   Nyári, gyógynövénygyűjtő nap

9.   Állatkertek Napja

10. Lőrinc nap (Lusták napja)

14. Fagylaltok éjszakája

15. Repülők Világapja

19. Fényképezés Világnapja

20. Újkenyér ünnepe

28. Buborékfújó nap

30. Nemzetközi konyhakerti nap

Egy ünnep, egy ötlet

Gyógynövénygyűjtő nap

Kányádi Sándor: Somvirággal, kakukkfűvel

Somvirág, somvirág,
aranysárga a világ.
Kakukkfű, kakukkszó,
kirándulni volna jó:
fűzfasípot faragni,
fűzfalóval lovazni,
árkon-bokron átal,
háton hátizsákkal,
menni, mendegélni,
este hazatérni:
fűzfalovam kocogva,
fűzfasípom tutogva,
somvirággal, kakukkfűvel,
kakukkszóval, tele szívvel.

Nyáron gyűjthető gyógynövények pl: ökörfarkkóró, veronika, mezei szarkaláb, csalán, cickafark, pásztortáska. katáng, pitypang, lándzsás utifű…

Lándzsásútifű-szirup recept:

Egy üveg aljára ujjnyi vastagon megmosott, 1 cm-es darabokra vágott friss útifűleveleket teszünk, majd ugyanolyan vastagságú réteg cukrot adunk hozzá. Így rétegezzük az üveget, amíg meg nem telik. Két hétig ablakban, szobahőmérsékleten lefedve, napra téve állni hagyjuk, naponta megrázogatjuk.

Ajánlatos sötét üvegekben tárolni, ha az nics kéznél, akkor fessünk egyet táblakrétával:

Kép forrása: GRzero

Állatkertek Napja

Barkácsoljunk!

Kép forrása: littlegiraffes.com

 

Lőrinc nap:

Csiteri, csütöri csütörtök

dinnyét lopott az ördög.

Bugyogójába dugta, nem fért be a pokolba.

Öreg pásztor elfogta, móresre tanította.

Ropogtatni való csemege dinnyemagból

Hozzávalók:

  • 1csésze nyers görögdinnye mag. Fontos. Csak a fekete magok a jók.
  • 1 evőkanál só
  • víz

Elkészítés:

  • Az összegyűjtött magokat alaposan mosd és szárítsd meg.
  • Egy serpenyőben, közepes hőfokon kezd el pirítani. Amikor a magok elkezdenek pattogni, az jelzi azt, hogy megpirultak.
  • Közben egy pohár vízben oldd fel a sót, majd öntsd rá a megpirult magokra. Néha kevergesd meg, és amikor elfőtt a víz, kész is a csemegéd.

Lusták napja, avagy párnacsata rajt!

Tóth Krisztina: LUSTÁK DALA (részlet)

Gyere lusta, feküdj mellém,
kezdjünk együtt lustálkodni,
és csak lógjunk itt egész nap,
mint kötélen fél pár zokni!

Gyere, bújj mellém Te lusta,
mondjuk el, mit nem csinálunk ma!
Most arról készüljön lista,
mi minden nem lesz ma nálunk!...

Lego nem lesz itt ma rendben,
nem lesz mosdás, nem lesz séta!
Nehogy már mozdulni kelljen!
Elterülünk, mint a béka….

Ez a lusták napja, vagy mi,
átalusszuk az egészet,
tessék minket békén hagyni,
ágyba kérjük az ebédet!

Herba párna készítése:

A herba párna elkészítéséhez mindenekelőtt válasszunk egy megfelelő nagyságú, lehetőleg pamutból vagy más természetes anyagból készült textíliát. Ez tökéletes alkalom arra, hogy a maradék anyagokat – régi párnahuzatokat, kendőket, sálakat – felhasználjuk. A kimosott és megszárított anyagból szabjunk ki egy tetszés szerinti formát.

Következő lépésként keverjünk össze többféle, a mély alvást elősegítő vagy éppen álomhozó növényt

A párna két oldalát fordítsuk a színével egymás felé és a szélük mentén varrjuk, öltsük össze, ügyelve arra, hogy az egyik oldalon hagyjunk egy pár centiméteres rést. A varrás befejeztével fordítsuk ki a párnát, hogy az anyag visszája kerüljön belülre, majd töltsük meg a növénykeverékkel. Ezt követően a bevarratlan rést is öltsük össze.

Néhány növény, mely segíti a mély alvást: macskamenta, kamilla, komló, levendula, citromfű, rózsaszirom, rozmaring, majoránna.

Kép forrása: zsveronika.blogspot.com

Fagylaltok éjszakája:

Egy fejlesztő játék:

Feladat: Rakd ki ugyanazt! (Vagy a tükörképét)

 

Repülők világnapja

Bartos Erika: Repülő

Éjszakai sötétségben
Repülőgép száll az égen.

Hurkot fest a levegőbe,
Én vagyok a vezetője.

Köszönök a csillagoknak,
Integetek majd a holdnak.

Virradatra hazaérek,
otthon mindent elmesélek.

NYÁRI LÁSZLÓ: BARNABÁS MESÉI (részlet)

Mire apa a gyerekszobába ért Barnabás már nem volt sehol, csak egy apró domborulat árulkodott a takarón, de különben néma csönd. Pedig az est fénypontja következett: a mese. Más napokon ilyenkor Barnabás már izgatottan válogatott a mesekönyvek között, és annyi mesét kívánt, hogy az apukája mindig fejcsóválva mondogatta:

- Késő már egy mese pont elég lesz.

Most azonban csend volt, csak a takaró résén villant ki egy szempár huncutul.

- Hol vagy? - kérdezte apa, bár pontosan tudta hol lapul.

- Nem vagyok itt válaszolta nevetve a kisfiú.

- Hát akkor ma nem kell mesélnem. - de erre már előbújt a szőke fejecske és vidáman kiabálta:

- Már megjöttem, mesét kérek, mesét kérek!

- És milyen mesét szeretnél? A Hófehérkét, vagy a Három kis malacot, vagy......

- A három repülőgépről mesélj inkább! - vágott közbe Barnabás.

- Oly mese nincs. - De én nagyon szeretném, ha lenne!

Apa nagyot sóhajtott és belekezdett. A három repülőgép

Egyszer nem is olyan régen egy hatalmas repülőtér legeldugottabb sarkában, a hangárok mögött három öreg repülőgép várakozott. Régóta álldogáltak már ott, belepte őket a por, kikezdte a rozsda, de senki nem törődött velük, mert megöregedtek. Az új repülők már sokkal gyorsabban és sokkal több utast szállítottak, s az öreg gépekre nem volt többé szükség. Senki nem takarította, nem olajozta őket. Az emberek megfeledkeztek róluk. Nap, mint nap fájó szívvel néztek levegőbe emelkedő társaik után, s arra gondoltak, de jó lenne még egyszer repülni egyet. A legöregebb gép, aki egy kicsit távolabb állt a másik kettőtől, és aki a legrégebb óta tekintett vágyakozva az égre, gondolt egyet és megrázkódott. Érezte, hogy maradt még a tartályaiban üzemanyag. Ettől a felfedezéstől remek kedve kerekedett, de annyira, hogy vezetékeiben bizseregni kezdett az áram, és máris arra gondolt megpróbálja amit még soha, repül egyet egyedül, pilóta nélkül. Az ötlettől szinte megtáltosodott, dübörögni kezdtek a motorjai, légcsavarjai nyikorogva neki indultak. Az öreg repülőgép megmámorosodva indult a kifutópálya felé…

(A mese teljes hosszában megtalálható: www.kektoll.com/Dokumentumok/barnabas.pdf )

Fényképezés Világnapja

Ismét barkácsolás és ismét „újrahasznosítás”

Újkenyér ünnepe

Mentovics Éva: Aranybúza

Aranykalász, aranybúza…

kössed, kössed koszorúba!

Búzavirág legyen éke,

pipacs nyíljon közepébe!

 

Melengető napfény járta,

szél simított dús hajába,

megcsodálták erdők, rétek,

dísze volt a messzeségnek.

 

Megőrölve, megszitálva

langyos vízzel teszik tálba,

megkelesztve, megdagasztva

pihen kicsit a damasztba’,

 

majd kemence szája várja,

hogy pírt süssön orcájára.

Aranybúza - mezők éke -

vártunk már az új kenyérre!

(Kép forrása: Litera)

Buborékfújó nap

Nagy Bandó András: Szappanbuborék

Szappanbuborék,
Idelép, oda lép,
Szappanbuborék,
Üdve zöld, üde kék.

Szappanbuborék,
Ez a zöld, ez a kék,
Szappanbuborék,
Ez a föld, az az ég.

Buborék folyadékhoz néhány bevált recept:

12 pohár víz, 1 pohár mosogatószer, 1 pohár kukoricaliszt, 2 evőkanál sütőpor

vagy

5 dl langyos víz, 2,5 dl mosogatószer, 3 evőkanál glicerin, 1 teáskanál cukor

vagy

7-10 rész víz, 1 rész mosószer, 1-2 evőkanál glicerin

Sűrű oldathoz: 2/3 rész víz, 1 rész víz, 1-2 evőkanál glicerin

Pattogós buborékhoz: 2 csomag zselatin, 4 pohár forró víz, 3-5 evőkanál glicerin, 3 evőkanál mosószer

Nemzetközi konyhakerti nap

Tamkó Sirató Károly: Egy kis kertet

Egy kis kertet kerteltem, benne vermet vermeltem répát, retket termeltem.

Répa, retek megérett, piros héja, de fénylett, ki megette, de szép lett.