Az idő körforgása

Kép forrása: onderwijsenzovoort.blogspot.com

Az érzékelés és az észlelés kapcsolatáról röviden

A két fogalom szoros kapcsolatban áll egymással. Az érzékelés a külvilágelemeinek, az ezekről érkező ingerinformációknak érzékeinkkel történő fizikai, idegitermészetű megragadása (látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás). Az emberi elme azígy nyert érzékleteket összekapcsolja a tapasztalataival, így jön létre az észlelés,amely már pszichikai, intellektuális folyamat. A fizikai természetű érzékelés és apszichikai eredetű észlelés együtt építenek hidat a külső világ és az én belső világa közt.

(Forrás: files.szello.webnode.hu)

Az idő érzékelése és észlelése az egyik leglassabban, legnehezebben kialakuló képesség, mely jó, ha az óvodáskor végére megalapozódik. A kisgyermek időészlelése még leginkább személyes élményein kerszetük válik megfoghatóvá. Egy-egy pozitív vagy negatív élményhez, vele megtörtént eseményhez köti az idő múlását és még nem nagyon érti a tegnapot, a holnapot és a többi idő múlását jelző szavunkat. Könnyedén megtanulja ugyan az évszakok, honapok, napok nevét, de csupán csak, mint a számok esetében csak a szavak sorrendjét jegyzi és nincs még meg mögötte az idő múlását jelző kapcsolat. Óvónőként, hányszor, de hányszor tapasztaltam, hogy a hónap és napsoroló mondókákat nagy élvezettel , hibátlanul modogatják, de bizony amikor  a ritmikus szöveget elhagyatnám és csak a hónapok, napok nevét szeretném hallani, akkor összekeverednek az ezeket jelölő szavak.

Az óvodás a mában és a pillanatban él, de bizony mire iskolába kerül szüksége van arra, hogy minél jobban el tudjon igazodni az időben hosszabb távon is.

Néhány praktikus ötlet:

1. Talán el se hiszitek, de nagyon fontos, hogy minél többet hallják az időt, az idő múlását meghatározó szvakat:

- ha a reggeli ébresztő simogatás közben elhengzik az, hogy "Szép, jó reggelt ezen a téli, hétfő reggelen" máris segítettünk és, ha minden naphoz esetleg kapcsolunk egy-egy zenét, mely halkan szól a háttérben (minden nap, ugyanaz), akkor már több érzékszerv működését is összekapcsoltuk és ezzel is segítettünk. (Egy-két napig talán koncentrálnunk kell, hogy mi magunk ne felejtsük el ezt a mondatot, de aztán már rutinból fog menni.)

- ha reggeli közben megbeszélitek, hogy mi fog történni a nap folyamán, de úgy hogy hozzáteszitek a napszakokat jelölő szavakat is (Reggeli után oviba meggünk és délelőtt ott leszel. Délben borsófőzelék lesz ebédre és délután alvás után megyek érted és együtt elmegyünk bevásárolni. Este játszhatunk a kedvenc játékoddal és lefekvés után folytatom a mesét....)

- ha délután, miután meghallgattad a gyerkőcöd élményeit, Te is elmondod a tieidet a napszakokat beleszőve vagy a holnapi terveidet....... és így tovább, ha hozzászoksz, ahhoz, hogy a beszélgetések, tevékenységek alatt használod az időt meghatározó szavakat már sokat segítettél.

2. A heti és napi ritmus is segíti a gyerekek időészlelésének fejlődését. A jól kialakított, gyerek igényeihez igazodó heti és napi ritmus nem korlátok közé szorítja, hanem segíti, támogatja abban, hogy eligazodjék a világban, az időben és biztonságérzetet ad a számára, hiszen állandóságot biztosít. Nem véletlen az, hogy bár az óvodai programok sokat változtak az elmúlt években, de az egyik "állandó" része mindegyiknek, mely megmaradt az az, hogy minden csoportnak ki kell alakítania a heti és napi "rutinját". Ha jól belegondolunk ezt a rutint egy egészségesen fejlődő, egészséges csecsemő is kialakítja a saját maga számára, ha hagyjuk. Nekünk csak ezt a folyamatot kell "tovább vinnünk" és kialakítani azt a rendszert, mely nap, mint nap ismétlődik, hiszen enélkül nem tudnánk szervezni az életünket, nem tudnánk kielégíteni szükségleteinket. Ahogy piciként a testi szükségletek alakítják ezt, később már a szociális, kapcsolatok iránti igény és tevékenységi vágy is formálja, alakítja. Minden gyereknek szüksége van arra, hogy mindennek meg legyen a "maga ideje", mert ezáltal érzi kiszámíthatónak a körülötte lévő világot. Persze ez a ritmus is változik. Ahogy növekszik, fejlődik, nyit a világ felé más, más időkeretekre van szüksége egy-egy tevékenységhez és ezt figyelembe véve a "napi és heti"ritmusnak is változnia kell, mert különben már nem segít, hanem gátol és nem ugyanaz a ritmusa a télnek, mint a nyárnak, a közösségbe járó időszaknak és a hétvégéknek, a hétköznapoknak és az ünnepeknek.

A heti és napi ritmus önmagában is sokat segíti az időészlelés fejlődését, de még hatékonyabbá tehetjük a fejlesztő hatását, ha láthatóvá tesszük. Egy "képes napirendi tábla vagy óra", melyet akár saját fényképekből is összeállíthatunk vagy egy hét napjait mutató óra, melyre ráragasztjuk az aznapi "kiemelt tevékenységet" (pl. ha van különóra, vagy játszóterezés napja vagy könyvtárlátogatás stb.) is sokat segíthet, hiszen a "megfoghatatlan" időt, láthatóvá teszi.

Kép forrása: gyereketeto.hu

Kép forrása: Alexandra Vilhanová Vaníková

Feladatlap:

Kép forrása: Szabó Anikó

3. Az idő múlásáról, évszakokról, hónapokról, napokról, napszakokról szóló mesék, versek, mondókák és dalok is segítenek. Az interneten rengeteget találhattok és válogathattok köztük kedvetekre, ezért ide csak egy, két kedvencemet másoltam be.

Orgoványi Anikó: ARANYTOLLÚ ÉVMADÁR

Minden évben eljön hozzánk,
az Aranytollú Évmadár!
Tizenkét kis fiókája
tipegve nyomában jár.
Libabőrös január,
bice-bóca február, 
tollászkodó március,
kendermagos április,
selyemtollú május,
ezüstlábú június,
aranyszárnyú július,
csillagszemű augusztus,
holdfényfarkú szeptember,
tűztarajú október,
ködkaparó november,
kopasznyakú december.

Esztendőre mind felnőtt,
fészket raktak, ötvenkettőt,
s láss ekkora örömöt,
fiókák csipognak bennük,
épp háromszázhatvanöt!

Az évszakok és hónapok:

Lengyel Ferenc
Négy vándor

Négy vándor jár egymás mögött,
lépésben mérik az időt,
s ahogy jönnek sorra-sorra,
fordul az év, mint az óra.

A négy testvér a négy évszak.
Egymás mögött vándorolnak,
jönnek-mennek szakadatlan,
soruk végeláthatatlan

Kép forrása: Found on Uploaded by user

Évszakok (angol mondóka)

A tavasz csicsergő, csepergő, tekergő
A nyár darázsló, parázsló varázsló
Az ősz cuppogó, huffogó, puffogó
A tél hőzöngő, berzengő, borzongó

Devecsery László: Évszakok
Egyszer volt…, …hogy’ is volt? Talán egyszer volt, hol nem volt! Ki tudja hol volt? Ki tudja hol van?
Az üveghegyen innen? Az Óperenciás-tengeren túl? Ahol a kurta farkú malac túr?
Dehogy! Sem így, sem úgy! Völgyön innen, hegyen túl, hol sok szikla égbe szúr…
Induljunk el messzire, messzire, hagyjuk el a völgyet, kapaszkodjunk fel magasra, nagyon magasra.

Sok-sok hegyet, óriási sziklát kell elhagynunk, amíg elérkezünk a Hónapok hegyéhez. Ne kérdezd, merre találod a térképen, hiszen nem árulhatom el senkinek. Még teneked sem! 
Egyik hegy olyan, mint a másik. Miről ismerjük meg ezt a nevezetes helyet? Miről, miről…, különleges formájáról. Mitől olyan különleges? Fényképen vagy a valóságban láttál már hegyet és sziklát eleget. Magasak, hegyesek. Ez is magas, hegyes is. Igen ám, de az óriási hegycsúcs mellett tizenkét kisebb csúcs is emelkedik. Ráadásul, ha megérkeztél, s körülsétálsz a hegyoldalon, akkor egyik ámulatból a másikba esel.
Előbb azt érzed, lefagy a fejedről az a formás fülecskéd, s hozzá fúj a szél és hull a hó, a másik pillanatban enyhe szellő simogat, majd váratlanul pirossá válik az orrod a tűző naptól, a nagy melegtől, azután hűvös szél és köd ölel körül, s a következő pillanatban ismét hóembert építhetnél.
Mi ez a varázslat? Egyszerű a magyarázat: a tizenkét hónap négy évszakot varázsol körénk. Lakásuk körül is mindig ott a tavasz, a nyár, az ősz és a tél, vagyis az

évszakok…

Nézd, a TAVASZ erre jár:
huncut, pajkos kicsi lány.
Szoknya lebben, szellő száll,
jót kacag – és meg-megáll.

Ébresztgeti a Napot,
kancsóból hint harmatot.
Ezerszínű lesz a rét:
ráteríti köntösét.

Virág nyílik, rügy fakad,
minden él az ég alatt.
Ajtó koppan, vendég jön:
illendően beköszön!

Meleget hoz NYÁR-LEGÉNY,
szelíd esőt hint a szél.
Almát, körtét melenget,
eperszemet szemezget.

Aranytenger a vidék,
hullámzik a messzeség.
Búzaszemek megértek:
– Munkára fel, legények!

Patakparton víg a nyár,
ki teheti odajár.
Fürdik, játszik nagyokat,
amíg az ősz kopogtat.

Kedves apó, ez az ŐSZ,
ő is köztünk elidőz.
Szőlőt érlel, szüretel,
emberekkel ünnepel.

Ecsetet vesz kezébe,
azt vette a fejébe,
színt fest minden levélre,
így megy a tél elébe.

Hullanak a levelek,
meg is szólal: – Elmegyek,
mert a TÉL már közeleg:
nagyszakállú, ősz, öreg.

Szakállából hull a hó,
fehér öröm: csudajó!
A hóember nem fázik,
lyukas pipán pipázik.

A madár-nép didereg,
egy picit sem csicsereg.
Jégcsapok az ereszen:
összebújnak hidegen.

Csillog-villog a világ,
s ablakon a jégvirág;
a fák ágán dér-levél,
havat hoz az esti szél.
A tizenkét hegycsúcs alatt tehát a tizenkét testvér lakása rejtőzik. Január délceg, fiatal fiú. Odabent csupa-csupa fehér minden. Ablakán jégvirágok nyílnak, ereszén jégcsapok erdeje sokasodik. Ruhája fehér, arca piros. Kéményében hideg szelek muzsikálnak, s hófúvás kavarog háza körül.
Február kedves, mosolygós, csípős nyelvű lány. Világoskék ruhát visel, szoknyája mellett szelek suhognak. A hófelhők mögül, melyek a csúcs körül laknak, néha már előbukkan a Nap.
Március-leány sárgászöld színekkel díszítette szállását, s önmagát. Intésére langyos, könnyű fény köszönt ránk, s az ágakra rügyek szaladnak.
A szomszédságból mindig nevetés, móka, kacagás hallatszik. Április, akit a testvérei csak Ápri Julisnak hívnak, vidám és kiszámíthatatlan. Üde zölddel borít be mindent: házat, fákat, mezőt és rétet.
A tavasz két leányát alig-alig győzi nevelgetni, tanítgatni fiútestvérük: Május. Ő már majdnem komoly férfiember, s ezt sötétzöld öltözetével is bizonyítani szeretné.
Odébb a nyár: Június vidám sárgában, Július narancsszínnel, Augusztus pirosas sárgával, mindannyian a Nap ragyogásával. A három hegycsúcsot is mindig fény ragyogja be.
A fény és a ragyogás mellett, kicsit odébb a komor ősz lakik: Szeptember, világos barnán, Október szürkén, ködbundában, November sötétbarna kabátban.
Kit is felejtettem el? Senkit, most következik a vén, kedves, öreg apóka: December, mintha sötétkék kristályok csillognának körülötte. Havat, szelet, hideget és meghitt ünnepeket hoz nekünk. 
Az évszakok velünk laknak, s mi is ővelük.


Kép forrása: Found on fundamentalsinfirstgrade.blogspot.com

A napok:

Ténagy Sándor: Bolondos mondóka

Hétfőn, egy szem makkot leltem,
Kedden délben földbe tettem.
Szerdán este vödröt vettem,
Csütörtökön megöntöztem.
Péteken csak nézegettem,
Szombaton már büszkélkedtem.
S akár hiszed, akár nem:
Vasárnap az én tölgyfámról,
Annak mind a tíz ágáról
Száz szem makkot leszedtem.

 

Cseh Katalin: Sárkánynaptár

Hétfőn rossz a kedvem,
bús az első fejem.
Kedden víg vagyok,
másik fejem ragyog.
Szerdán öl az unalom,
harmadik főmet vakarom.
Csütörtökön a negyedik
fellegekbe emelkedik.
Pénteken az ötödik 
élménnyel telítődik.
Szombaton a hatodik
a többivel hadakozik.
A hetedik – vasárnap – 
naphosszat szunyókálhat.
Hét fejem van, kérem szépen,
magamat én hétszer érzem


Bartos Erika: Bodobács (Forrás:Gyerekversek minden napra az anyablog.hu-n)

Egy bodobácsot látok hétfőn,
Fölfele megy a hosszú lépcsőn.

Két bodobácsot látok kedden,
Orgona ágán ülnek ketten.

Hány bodobácsot látok szerdán?
Hármat a rózsa szúrós szárán.

Négy bodobácsot látok másnap,
Itt a csütörtök, táncot járnak.

Öt bodobács jön péntek reggel,
Friss füvet esznek édes meggyel.

Hat bodobácsról szól a szombat,
Összefogódzva morzsát hoznak.

Hét bodobács már alszik mélyen,
Nyári vasárnap, csillagfényben.

Egri Mónika: A macska és a holnapután

A holnaputánt próbálta a macska megálmodni.
Nem a holnapot, mert az túl közelinek tűnt. Addig még bármi megtörténhet. (Egy napot illik adni a bárminek.)
De a holnapután épp annyira volt távol, amennyire egy álomhoz szükséges.

Szép kerek napnak indulna. – Álmodta a macska. – Amolyan lustán hömpölygősnek, vajas kifli illatú lábtörlővel, kakaós bárányfelhőkkel a bajuszon. Igazán megnyerő kezdet.
Lett volna...
De nem lett, mert a szúnyog arra járt, és a macska most már beleálmodta a zümmögést is a holnaputánba, mégpedig traktor formájában. A traktor pedig veszedelmes, mert nagy, hangos, és soha nem lehet tudni, merre indul el. Ebben a tekintetben kicsit hasonlít egy pulikutyához.

De a macska nem hátrált meg a traktortól, és jól beleálmodta magát a vezetőfülkébe.
Nem is olyan szörnyű – álmodta a macska, végül is most már én irányítok, és miközben szlalomozni kezdett az udvaron, azon járt az agya, hogyan tudná ezt a tudást a pulikutyán is alkalmazni.
Már épp kezdett volna rájönni, amikor hangos korgást hallott.
Naná, hogy a hasa korgott, de hogy ezt álmában tette, vagy valójában, nem tudta volna megmondani.
Végül is mindegy – álmodta a macska –, ha már úgyis alattam van ez a nagy jármű, elmegyek vele a boltba.
A szomszéd vegyesbolt most valahogy sokkal messzebbinek tűnt. Mintha húzták volna alatta az utat. Kinézett az ablakon, és azt látta, hogy valóban, az utat három kockás szőrű elefánt húzta nagy lelkesedéssel.
– Hát, így nehéz lesz haladnom, de kitolok veletek – álmodta a macska, megfordult, és betolatott a vegyeskereskedés ablakán. A három elefánt annyira meglepődött, hogy összegabalyodott az ormányuk, és a kockáikból sakktáblák lettek.

A boltban egy órástücsök szolgált ki, karján megannyi vekker ketyegett.
– Csak hogy mindig tudjam, mikor kell ciripelni – mentegetőzött a tücsök. – Mit adhatok?
A macska elgondolkodott. Ha álmodok, akkor bármit kérhetek.
– Mazsolás kolbászod van? – kérdezte furfangos mosollyal. A tücsök egy pillantás alatt előkapott a pult alól egy hatalmas kolbászt, tele mazsolával.
– Még valamit?
A macska törte a fejét, és most először gondolt arra, hogy talán mégis barátkozni kellene a pulikutyával, mert az egy okos kutya, nyilván okosakat is tud álmodni. Aztán arra gondolt, mit kérne a pulikutya a helyében?...Megvan!
– Csokoládés marhalábszárat kérek flambírozva! – kurjantotta a volán mögül, de végig se mondhatta, máris ott volt előtte egy tálban a marhalábszár. Füstölgött, és fura, égett csokoládé szagot árasztott.
– Ez már igen! – álmodta a macska. Tegyünk egy utolsó próbát.
– Egy meglepetés-menüt kérek... házhoz szállítással.
Egy másodperc sem telt el (már amennyire ezt álom közben mérni lehet), és egy óriási krokodil jelent meg, egyik karjára hűtőszekrény volt tetoválva, a másikra pedig biliárdasztal.
A krokodil egy szót sem szólt, vállára kapta a macskát traktorostól, mazsolás kalácsostól, marhalábszárastól, és egészen a mocsárig ügetett vele.
– Hová viszel? – ijedt meg a macska, hiszen nem is itt lakom!
– Nem bizony – mondta flegmán a krokodil. – Én lakom itt! Házhoz szállítást kértél, és meglepetés menüt. Mondhatom, igazán nagyszerű meglepetés menü leszel! Épp egy ilyen finom vacsorát kértem álmomban...
– Micsoda? Meg akarsz enni? – kiáltotta a macska. – De hiszen nem ehetsz meg, mert én nem álmodtam semmi ilyesmit!
– Te nem is – válaszolta a krokodil. – De én igen! És ez most az én álmom!
– Az nem lehet, én kezdtem előbb, akkor az én álmom... Na de várj csak egy picit.. Melyik napot is álmodod te éppen?
– Én? A holnapot – mondta a krokodil, és közben már a serpenyőjét tisztogatta.
– Na látod, akkor nincs itt semmi hiba. Én a holnaputánt álmodom... Szóval mégsem ehetsz meg.
– Milyen kár – szomorodott el a krokodil. Na de holnap szívesen látlak vacsorára.
– Hát persze – mosolyodott el a macska, és amilyen gyorsan csak lehetett, hazatolatott a traktorral.

Ebben a pillanatban egy légy szállt a macska orrára, és megrángatta a bajuszát.
A macska kótyagosan ébredt, és életében először meg akarta csókolni a legyet.
– Mondtam én, hogy holnapig bármi megtörténhet... morogta maga elé.
Aztán még sokáig nem mert elaludni.

Napszakok

Vörös Andor: Napszakok

Harmat lesiet a
Fű derekán
Reggel érkezik a
Lába nyomán

Arcot simogat a
Nap delelőn
Fönn áll magasan az
Égi tetőn

Halkan beoson a 
Hűs levegő
Álmot vele hoz az
Esti idő

Elmegy hova-tova
Táncol az éj
Tündér viszi el a
Hajnal egén

Az óra

Kép forrása: MP Kolber

Barak László: Időbolt (részlet)

Tegnapelőtt titokban
Időboltot nyitottam.
Kapható volt minden nap:
A holnapután s a tegnap…
Hol van már a tavalyi hó?

Nem gondoltam, hogy a boltban
Olyan lesz a forgalom,
Hogy a percek,
Másodpercek
Nyitás után mind elkelnek.
Itt állok most idő nélkül,
Semmim, semmim sincsen

Kép forrása: sevgi sevra

Mese a kakukkról meg az óráról

Volt egyszer egy erdő. Tele volt fákkal, a fák tele kakukkmadarakkal, az erdő szélén pedig órásmester lakott, aki naphosszat ilyen-olyan órákkal pepecselt, de olyan elmerülten, hogy se látott, se hallott… így élt, éldegélt, s mivel a saját munkáján kívül semmi sem érdekelte, amilyen nagyszerűen ismerte az órák szokásait, annyira fogalma sem volt a kakukkok szokásairól, sőt azt sem igen tudta, mi fán terem ez a madár. Éppen ezért, amikor egy szép nap a nyitott ablakon át beröppent az órával telis-deteli szobába egy kakukk, az órásmester illedelmesen meghajolt előtte, s így köszönt neki: – Jó reggelt fecske! – Én nem vagyok fecske, csak kukk-kukk… kakukkolta hangosan. Kukucs? – csodálkozott az órásmester. Dehogyis. Kakukk! – vágta ki végül a kakukk, és a nagy óra mutatóira pillantott. – Pontosan négy óra van- mondta nyájasan az órásmester, mert azt hitte, azért jött be hozzá a kakukk, hogy megtudja, hány óra van. – Kakukk – kakukk! – kiabált a vendég. – Nem kakukk-kakukk – javította ki az órásmester –, hanem kakukkkakukk-kakukk-kakukk. Négy, érted? Ám a kakukk azt felelte, hogy neki teljesen mindegy, négy óra van e vagy öt, s azzal nézegetni kezdte a sarkokat… Aztán egyszerre csak rátelepedett az órásmester fejére, beleült szép, fészekhez hasonlító gyapjúsapkájába, beletojt egy tojást, s azzal elrepült. – Hej, te kakukkmadár! – kiabált utána az órásmester a fejéhez kapva. – Elvesztettél egy tojást. – Kakukk-kakukk, mesebeszéd! – kiabált vissza az erdő mélyéből a madár. – Nem vesztettem el, hanem odacsempésztem, mert a kakukkok sose rakják tojásukat a saját fészkükre, mindig odacsempészik valaki másnak. És az órásmester ott maradt a tojással… Óvatosan kiemelte a sapkából, s szólt: – Hát legalább már a fejemen nem ül ez a gond. Még óvatosabban berakta egy falióra tokjába, majd rácsukta a kisajtót, hadd pihenjen szép nyugodtan a tojás. Csakhogy az órásmester nem ismerte a tojásszokásokat, így szörnyen elcsodálkozott, amikor egy szép napon, egyszerre kinyílt az ajtó, s egy parányi kakukk ugrott ki belőle. Kakukk- kakukk- kakukk… – kiabálta tizenkétszer egymás után. – Kikeltem a tojásból, itt akarok lakni az órában, és annyit fogok kakukkolni mindig, ahányat kívánsz. – Hát, ha már így van – mondta rá az órásmester –, akkor először is azt kell megjegyezned egyszer s mindenkorra, hogy egy órakor nem szabad tizenkettőt kiabálnod, csak egyet, mert tizenkettőt tizenkét órakor kell kakukkolnod. Egykor egyet, kettőkor kettőt, s hogy háromkor hányat, azt már magatok is tudjátok. Te meg az óra. Így magyarázta az órásmester, és így jelent meg a világon az első kakukkos óra…

1 ötlet: Kakukkos órák barkácsolása a Karácsonyra kapott ajándékok dobozaiból:

Jár a toronyóra, (lassan) bimm-bamm,bimm-bamm.

Jár a falióra, (picit gyorsabban)tiki-taki,tiki-taki.

A zsebóra azt kattogja: (gyorsan) tikitaki,tikitaki,tikitaki,tikitaki,TIKK!
Kép forrása: 
foto.bk4.be
Óra, óra, miért nem ketyeg?
Oly szomorú, biztos beteg.
Ott áll búsan a sarokban.
Órás bácsi, nem lesz jobban?
Azt hirdeti: siessetek,
Egy percet se henyéljetek,
Mert az idő hamar eljár,
Tik-tak, tik-tak, mint a madár.

Kép forrása: funnycrafts.us

Kép forrása: hanneke feijer

Képről képre: óra készítés  „Cinege módra"

Hozzávalók: Végy egy hulahopp karikát, 12 kerékpár csengőt, egy dobozkartont, fakorongot, 2 szívószálat és néhány lelkes gyerek

Az elkészítés menete képekben:

1. lépés: Szereljétek fel a 12 csengőt egy karikára és írjátok rá a számokat!

2. lépés: Színezzétek, díszítsétek ki a dobozkartont, melyből az óra hátlapja lesz!

3. lépés: Rögzítsétek a karikát a kartonra és a közepébe ragasszatok egy fa korongot!

4. lépés: Egy szöggel 2 szívószálból rögzítsétek a mutatókat a fakorongra és már kezdődhet is a játék!

Játék „variációk” (ahogy mi játszottunk)

1. variáció: Kartonból készítettünk kis kártyákat 1-től 12-ig. Összekeverve lefordítottuk őket. A játékos ezek közül megfordított egyet és beállította az órát arra, az időpontra, amit a kártyája mutatott, ha mindezt jól oldotta meg, akkor annyit csöngethetett, ahányat mutatott az óra.

2. variáció: 2 dobókockával dobtunk és összeadtuk a pöttyöket és az óra mutatóját oda kellet állítani, ami kijött eredménynek (és persze ismét lehetett csöngetni.)

3. variáció: Előkészítettünk 12 db pompont. A játékos becsukta a szemét és a kezébe adtunk ezekből valamennyit. Csukott szemmel meg kellet számlálnia, hogy hány darab van a tenyerében és még mindig csukott szemmel be kellet állítania az órát arra a számra, mely megegyezett a kezébe adott pomponok számával. (Az órát minden játékos előtt Visszaállítottuk 12 órára)

Zenehallgatás és mozgás zenére:

PONCHIELLI * AZ ÓRÁK TÁNCA:

https://www.youtube.com/watch?v=Arn03CUb9j8

4. Egy, egy ajándék vásárlása során sem árt, ha eszedbe jut, hogy az idővel foglalkozó könyveket és játékokat is szemügyre vedd, hiszen jobbnál, jobbak vannak már a polcokon

5. Befejezésül: mi magunk is készíthetünk játékokat ezzel kapcsolatban:

pl. saját képekből (ahogy növekedett a gyerkőc) időbeli sorba rendezés vagy egy-egy esemény, tevékenység sorrendje vagy naptár készítése vagy...... az ötletek a végtelenségig folytathatók lennének és ha van olyan, melyet már kipróbáltál, akkor köszönöm, ha megosztod velünk.

 

 

Ötletek az újévi, óvodai első naphoz

Hosszabb idő elteltével újra megnyit az óvoda és ez bizony sokszor nemcsak a legkisebbeknek okoz nehézséget, hanem néha a már régóta óvodába járó gyerkőcöknek is. Ez így van rendjén, hiszen az ünnepek még oly közel vannak, amikor ráérősen együtt volt a család és sok-sok közös élménnyel töltekezett fel mindenki.

Az első nap, ezért nem szólhat másról, mint arról, hogy milyen jó is újra együtt lenni az óvodai barátokkal, társakkal! Ebben a kis összeállításban olyan ötleteket találhatsz, mely segítheti, hogy ez az érzés, mind a felnőttekben, mind a gyerekekben megerősödhessen.

Első hét, első nap az óvodában

Mi is az az élmény, amire támaszkodhatunk? Természetesen az óév búcsúztatása és az újév köszöntése, melyben vagy részt vettek a gyerekeink vagy sem, de a készülődésről mindegyiknek van tapasztalata, ezért aztán arra gondoltam, hogy az első napot "pót, gyerek szilveszternek" kiálthatnánk ki.

Ötletek a magvalósításhoz:

A szülők "visszafogadása":

1. Szedjünk faágakat (ha van időnk és kedvünk fújjuk le aranyfestékkel és szórjuk meg csillámporral) és kis kártyákra

- írjunk mindenféle kívánság rigmusokat vagy

- kérjünk meg érkezéskor mindenkit, hogy írjon egyet-egyet az előre elkészített kártyákra (megmaradt ajándékkisérőkre is jó) vagy

- előre írjanak otthon egyet (a mai internetes világban nem nehéz a kéréseinket időben eljuttatni mindenkihez) vagy

- a nap folyamán a gyűjtsük össze a gyerekek szövegeit és délutánra már az fogadhatja a szülőket az öltözőben, faliújságon.erezdmagadjol.hu

2. Készítsünk kis lencse "batyukat" (persze ezt is csinálhatjuk a gyerekekkel pl. WC papír gurigából és maradék ajándékcsomagolóból, szalagokból)) és akasszuk fel az öltözőben a gyerekek jeléhez!

www.mintamokus.com

A gyerekekkel való játékhoz (és a bulihoz):

Készítsünk egy-egy kalapot vagy előre vagy a gyerekekkel együtt. Fontos elem, hogy mindegyiken jelenjen meg az óra úgy, hogy 1-től 12-ig mutatja az egész órákat és, hogy mindegyikből két darab készüljön!

Az elkészült kalapokkal már játszhatunk is:

1. variáció, ha páratlanul lennénk: Egy jól körülhatárolt helyre letesszük az összes kalapot és háromra mindenkinek fel kell vennie egyet és meg kell találnia a párját (akinek az órája ugyanannyit mutat, mint az övé.) Aki kalap nélkül marad az lesz a kalap lopó (fogó) és a célja az, hogy "elcsenje" valakinek a kalapját. Akinek a kalapját megszerzi, annak a helyébe áll és a "kalaptalan" lesz az új fogó. Fontos szabály: a párok futás közben nem engedhetik el egymás kezét!)

2. variáció, ha párban vagyunk: A gyerekek választanak egy kalapot, majd szaladgálnak a megadott térben. Előre meghatározott jelre párt keresnek és elvégzik a játékvezető által kitalált "feladatot" (pl fogjátok meg egymás kezét, guggoljatok le, majd álljatok fel stb.) A feladat végrehajtása után elmondják a köövetkező mondókát két ill, egy vagy keresztezett kéz összeütésével):

Ecc, pecc, bejöhetsz, a barátom te lehetsz!

Egyet, kettőt tapsolunk, aztán tovább szaladunk! (Fruzsi mondókája)

Aztán kalapot cseélve szétválnak és tovább futnak.

Fontos szabály: Ugyanazt két egymás utáni játékban nem választhatja párjának!

(Egy egész mozgás fejlesztő foglalkozás felfűzhető erre a játékra, hiszen minden párban végezhető mozgást megadhat a játékvezető.)

Persze még sok-sok játék kitalálható erre a napra, de ami nem maradhat el az a "terülj, terülj asztalkám", amihez kérjük a szülők segítségét, hiszen biztos, hogy mindenhol maradt valami finomság az ünnepekről. (Ha még a megmaradt szerpentineket, konfettit, csillagszórót is bekérjük biztos a siker.) (Egy praktikus tipp: Almát vagy narancsot állítsunk bele egy pohárba vagy üvegbe és abba szúrjuk meggyújtás előtt a csillagszórót!

Jó hangulatú "első" napot Mindenkinek!

Háromkirályok napok

Középpontban a mozgás

1. játék: Kövesd a csillagot!

Játék előkészítése és eszközei: egy nagyobb boton egy aranycsillag és a játéktérben előre felrajzolt (szigetelőszalagból ragasztott) 3-4 féle "út", mely lehet egyenes, hullámos, cikkcakkvonal stb.)

A játék: A gyerekek oszlopban állnak és amíg tart a mondóka a csillagot átadják a mögöttük/előttük lévőnek. Akinél vége van a mondókának a sor elejére áll, kiválasztja az "utat", melyen végig vezeti a sort.

/Fejlesztő hatás: pl. térérzékrlés, figyelemkoncentráció, vágyak késleltetése, írányított szerep elfogadása, írányító szerep vállalása, egyensúlyérzék)

A mondóka:

Ez a csillag körbe jár, mindenkire rátalál,

Akinél ott marad, az mutatja az utat.

2. játék: Ajándék hozó

A játék előkészítése, eszközei: annyi sajtosboboz tető, ahány gyerekünk van, egy nagy kosár arnyra lefújt dió (persze, ha nincs rá időnk a festés el is maradhat). a karácsonyi betlehem vagy egy bölcső egy bebólyált babával és egy nagyobb üres kosár.

Tornaszerekből, csoportszobai bútorokból vagy udvari játékokból építsünk két /egy könnyebbet a kisebbeknek pl. tárgyak kerülése, le és fellépések és egy nehezebbet a nagyobbaknak pl. egyensúlyozás padon, átlépések, egyensúlyozás magasabb pallón, billenős játékon stb./ akadálypályát.

A játék: Mindenki kap egy doboztetőt és kivesz e kosárból egy-egy diót és megpróbálja átvinni az akadálypályán, hogy a dió ne essen ki belőle. Az akadálypálya végén belerakja a betlehem elé helyezett kosárba. A játék addig tart, amíg minden dió át nem kerül a betlehem előttibe.

(Fejlesztő hatás: egyensúlyérzék, mozgás koordináció)

3, játék a mindenki által ismert "Adj király katonát, mely erő, gyorsaság és bátorság fejlesztő is egyben, de találtam hozzá két új mondókát:

"- Király, király, adj katonát!

- Magamat vagy rongyos bakát?"

"- Király, király, nagykatona!

- Magam vagyok egy katona!

- Jó lesző te magad is!"

"- Eresszetek át a Jordán vízén!

- Nem eresztünk, met nem tudjuk ki katonái vagytok!

- Lengyelország királyáé!

- Az is a mi ellnségünk!

- Miféle ellenségtek?

- Hidunk lábát eltörtétek, soha meg nem csináltátok!

- Ácsok vagyunk, ácsorgunk. Holnap délben visszajövünk. Fenyőfából faragott aranyalmával kocogtatunk!"

Középpontban a környező világ felfedezése

1. Ismerkedés a földgömbbel, térképpel (Hol van Betlehem? Melyik földrészen? Vajon milyen közlekedési eszközzel juthatnánk el oda? Mit jelent az, hogy sivatag és oázis?)

2. Kép válogatás: Keverjünk össze növények és állatok képeit úgy, hogy bele vannak keverve a sivatagban élők és a gyerekeknek szét kell válogatni vagy kiválasztani azokat, melyeknek a nevét mondjuk! (pl. kaktuszok, yukkák, pálmák, sivatagi róka, teve, ásóbéka, skorpió stb.)

3. Érzékelő játékok:

Ízek felismerése, megnevezése: narancs, citrom, kokusz, datolya, ananász

Illatok felismerése, megnevezése:

A játék kellékei: 4 -6 jellemző illatú illóolaj (nem kevert illat), ami között ott van a mirha és a tömjén is + pl, fahéj, narancs, citrom, szegfűszeg, ananász + annyi egyforma kisüveg vagy parafadugó, ahány illatunk van és nyomtatott vagy rajzolt kép azokról a növényekről, melyeket felhasználtak az olajok készítése során.

Feladat: az illat és kép párosítása (érdemes az üvegre, dugóra ráírni az illóolaj nevét, mert nem biztos, hogy lesz elég időnk másképp ellenőrizni a megoldást.)

Mézes gyümölcssaláta készítése a trópusi gyümölcsökből

4. Feladatlap:

  • Útvesztő típusú feladatlap, melyben a három bölcset el kell vezetni Betlehembe.
  • Különbség kereső:

A feladatlapot Bulyáki Zsuzsi rajzolta

Középpontban: a mese, vers

1. Mese: Találtam egy történetet az "eletfa.uw.hu6januar6haromkiraly.html. oldalon, mely egy interaktív színházi előadás forgatókönyve és szabadon átalakítható, bővíthető saját ötletekkel színesíthető, de már úgy is jól használható, ahogy van.

Hát Meseország merre van, ki tudja? Mindig a túlsó parton. Azt kérditek, hogyan juthatunk oda? Hát persze, hogy a mesék révén. Hát persze, hogy álmunkban. Hát persze, hogy a zene szárnyán. Tengernyi tartománya van ennek az országnak. Van, ahol csodás eszközöket lehet vásárolni, például repülő kalapot. Van, ahol minden a feje tetején áll, minden fordítva van és mindennek az ellenkezője igaz. Télen nagyon meleg, nyáron nagyon hideg van. A Nap vacog, fölfelé hull a hó. „Furcsa” tartomány ilyen. Ami itt jobb, az ott bal, ami itt bal, az ott jobb, amit itt szépnek mondunk, azt ők csúnyának, amire itt azt mondjuk magas, arra ők alacsony. És képzeljétek, Furcsa országban a ló ül a bakon, ő ostorozza a kocsisokat, akiket a lovak elé fogott, azok meg nyerítenek kórusban…

No, nemrég ebben az országban jártam, s egy maszületett kisdedtől a következő mesét hallottam. Egyszer volt, hol nem volt, Hetedhét országon túl élt három király. Országaik egy ponton találkoztak. Ezen a ponton építettek közösen egy kastélyt, s ha csak akadt némi szabad idejük, idegyűltek, olyan jó barátok voltak. Bölcs, de egyben bohókás volt mindegyikük. Menyhért legszívesebben az eget kémlelte. Ismerte minden csillag és minden bolygó nevét. Boldizsár, ha csak tehette, olvasott. Annyi könyvet átböngészett már életében, hogy azzal teli lehetett rakni egy egész szobát. Hát Gáspár? Ő legszívesebben az erdőket és a mezőket járta. Ismerte az összes virág és az összes fa nevét.

No, e három király egy éjszaka álmot látott. Szép álom volt, de semmi különös. Csakhogy mind a hárman ugyanazt álmodták. Mind a hárman egy margarétás réten jártak, és mind a hárman tanúi lettek, hogyan táncoltatta meg Szélúrfi Margarétát Pitypalaty trillázására. „Ez biza’ jósálom” – mondta a tudós Boldizsár. Mert ilyenről, hogy hárman ugyanazt álmodják, még nem olvasott. „Bizonyosan Isten küldte ránk” – vélte Menyhért, az égbolt fürkésze. „Nekem azt súgja, útra kell kelnünk…” – vélte Gáspár, füvek s fák ismerője. „Csak ha megfejtjük az álom jelentését, tudhatjuk, merre induljunk” – szólt Boldizsár. „Csillagok fognak vezetni, hiszen az álombeli, margarétás rét olyan volt, mint a csillagos égbolt” – magyarázta Menyhért. „A szeretetet kell keresnünk, hiszen az álom arról szólt, miként teremtenek harmóniát egymás között növények, állatok és a szél” – bizonygatta Gáspár. Így beszélgettek, de csak nem tudták kitalálni, merre is induljanak. Végre Gáspárnak eszébe villant valami: „Menjünk a titkos úton!” A másik két király buzgón helyeselt, bár fogalmuk sem volt, merre visz.

Szépen föl is kerekedtek. Mentek, mendegéltek. Hanem egyszer mire lettek figyelmesek, mire nem! Egy zölden világító szemű macska állta útjukat. „Ez csak boszorkány lehet, vigyázzunk!” – tanácsolta a sokat olvasott Boldizsár. „Ugyan, hisz közönséges házimacska!” – torkollta le Gáspár. Mindazáltal csak igen halkan és lassan mertek a közelébe érni. Aztán a cica hirtelen felugrott és elszaladt. Három fekete kártyát hagyott maga után. A kártyákon találós kérdések. Amíg nem találjátok ki a választ, nem mehettek tovább! – susogták a lombok. „Sötét bársony széjjelterül, rajta ezer lámpácska ül. Mi az?” Erre Menyhért, a csillagos ég ismerője tudta a választ. „Éjjel, nappal mindig forog, mégsem szédül el. Mi az?” Erre Boldizsár, minden könyvbe rejtett tudás ismerője tudta a választ: a Föld. „Havat olvaszt, vizet ont, fényt áraszt és lombot bont. Mi az?” Erre Gáspár, a nagy természet ismerője tudta a választ: a tavasz.

Így jutottak Heródes király palotájába. „Azt hallottuk a Te országodban fog megszületni a Mindenség királya. Illő, hogy királyi kastélyban, királyi nyoszolyában lássa meg ezt a szép világot. Ezért jöttünk hozzád nagy Heródes király. El is énekeljük a kisdedet köszöntő dalunkat, ha szabad.” A dalt hallgatván Heródes igencsak vakargatta füle tövét. „Még nem érkezett meg a Megváltó, de ha bekopog hozzám a kismama, örömmel látom majd. Tejbe, vajba fürösztöm. Sajna, nem tudom, merre keressem, miről ismerjem fel! Szerintetek?” No, Gáspár, Menyhért és Boldizsár összenézett: rossz helyen járnak, e királynak a szeme sem áll jól. „Távozzunk, mint a szélvész, mielőtt itt ragadnánk örökre!”

Így értek Betlehembe. A legszegényebb házat keresték, ott is az istállót. És láss csodát, bár sötét, hideg éjszakába fordult a nap, itt mégis mintha fényes, nyári nappal volna. Máriát a kis Jézussal süvegüket mellükre szorító pásztorok vették körül, hátrébb tehenek, lovak, bárányok bámészkodtak. Elszoruló szívvel énekelte dalát a három bohókás, bölcs király:

Üdvözlégy kis Jézuska, üdvözlégy, ó, kisbaba!

Mért fekszel a jászolban, a hideg istállóban?

Ó, ha Magyarországban, Isaszeg falujában

Jöttél volna világra, akadnál jobb országra!

mesekezek.blogspot.com

2. Versek:

Sarkady Sándor: Háromkirályok

Hó borított hegytető,
Rajta karcsú, zöld fenyő;
Fenyő fölött tiszta ég –
Azon fényes csillag ég.

Háromkirály lépeget,
Kémleli a kék eget –
Decemberi délután
Indultak a fény után. 

Mirha, tömjén, vert arany –
Tarisznyájuk telve van;
Bandukolnak csendesen:
Messze van még Betlehem?

Már a kormos éj leszáll,
Nincs lámpás, nincs holdsugár;
Ki vigyázza, merre jár
Gáspár, Menyhért, Boldizsár?

Szikráznak a hópihék,
A fenyőfa ó, mi szép!
Tündököl a völgy fölött,
Csillagfénybe öltözött.

Csillag fénye, messze fenn,
Mutasd, hol van Betlehem:
Földön, égen mindenek
Dicsérjék a Kisdedet!

József Attila: Betlehemi királyok

3. Mondóka: Itt a köcsög, mi van benne?

4. Képzelet játék 2. variáció:

A játék kellékei: 3 korona, három különböző színű palást

A játék menete: A gyerekekkel megbeszéljük, hogy a kiválasztott három király közül az egyik pl. gáspár hozza a nehéz, megyhért a könnyű és Boldizsár a törékeny ajándékot.

A három kiválasztott gyerek kimegyy és megbeszéli, hogy melyikük, melyik király és úgy jön vissza, hogy eljátssza, hogyan hozza az ajándékot. Akik elsőként kitalálják, hogy melyi gyerek, melyik király azok lesznek a következő királyok.

Középpontban a kézműveskedés

1. Koronák barkácsolása, díszítése szabadon választott tecnikával

2. Mozaikkép ragasztása (pl a maradék ajándékcsomagolók felhasználásával)

3. Bábok készítése és a történet eljátszása

Kép forrása: Eva Pánková

Maradék ajándékcsomagoló papírokból - kép forrása: rethinkingyouthministry.com

Kép forrása: womenpla.net

Középpontban az ének, zene, hangok

1. Cserépcsengők készítése (csengők, szélharangok bekérése otthonról)

2 Karácsinyi dalok ismétlése (halk - hangos, erősödő (közeledő hangok)- halkuló (távolodó) hangok

3. Hol szól a csengő?

4. Képzelet játék: Hova szállt el (bújt el) a karácsonyi csengő hangja, mely legközelebb csak egy év mólva szólal meg?

Ének:

Játékos feladat a beszélgetőkörben:
Csukott szemmel mindenki képzeljen el egy ajándékot, amit vagy a csoportnak vagy az egyik barátjának adna és amikor a játékvezető rámutat be kell vinnie a kör közepére (vagy ahhoz, akinek szánta) úgy, hogy a többiek ki tudják találni, hogy az ajándéka pl,. könnyű vagy nehéz, törékeny vagy gömb forma, esetleg tégla stb. Utána el kell modnaia róla a jellemzőket és a többieknek ki kell találnia, hogy mit tett a képzeletbeli csomagba!

"Itt van már az új esztendő, tele kamra, tele bendő"

Középpontban a "szerencsehozó jelképek": lencse, 4 levelű lóhere. patkó

Lencse "ötletek"

"Mint lyukas zsákból a lencse, úgy hulljon ránk a szerencse!

www.mindmegette.hu

Képességfejlesztő játékok:

1. Töltsünk meg kisebb textilzsákokat lencsével, babbal, csicseriborsóval, kukoricával és a gyerekeknek tapintással ki kell választania az általunk mondott terményzsákocskát!

2. Üres gyufásdoboz tetejét kenjül be ragasztóval (terményeket legkönnyebb a dakopázs ragasztóval) és szórjuk meg magokkal, majd töltsünk bele a tetőre ragasztott magokból. Ezzel egyszerre két játékot is készítettünk, hiszen tapintás útján, csukott szemmel is fel lehet ismertetni a terményeket és az általuk keltett zörejek, hangok alapján is. Sorozatok alkotásához és számláláshoz is jó játék, főleg akkor, ha egy-egy terménnyel több dobozt is készítünk., hisen így a feladat lehet az is, hogy a hangok alapján csukott szemmel csoportosítson.)

3. Játszhatjuk az általunk "Hamupipőkésnek" nevezett játékot is, amikor többféle lencsét vagy magot összekeverünk és a gyerekeknek szét kell válogatnia. A feladatot lehet versenyben párban vagy kisebb csapatokban időre is játszani, (a homokóra tökéletes időmérő eszköz) és a nagyobbak megpróbálhatják ugyanezt egy vagy két szemöldökcsipesszel. (És miközben játszunk fejlődik többek között a figyelem koncentráció, a finommotorika és a kéz-szem összerendezettsége is.)

Kézműveskedés:

1. A szétválogatott magokból terményképeket ragaszthatunk vagy egy sajtosbobozt megtöltve só-liszt gyurmával és előre belekarcolt formák kirakásával is próbálkozhatnak a kisebbek. Az iskolába készülők pedig papírra előre kirajzolt íráselőkészítő formák kirakásával, ragasztásával tapasztalatokat gyűjthetnek az egyenes és görbe, hullámos és kacskaringós vonalakról vagy akár a nyomtatott "írásáról" is, hiszen sok éves tapasztalatom, hogy bizony egyre többen érdeklődnek már ebben a korban a betűk írása iránt.

2. Hungarocell gömbökből díszeket készíthetünk, melyet farsangi dekorációnak fel is használhatunk

Kép forrása: minimatisse.blogspot.com

Környezővilág felfedezése: Lencsét csíráztathatunk, mellyel a vajaskenyeret ízesíthetjük.

otthondalolo.hu

Túri Imre: Mondóka (részlet)

Kecske, fecske, méhecske
Finom étel a lencse.
Ha megeszed, szép leszel,
A legszebb talán te leszel.

Tenyeresdi.

Babona, babona, bab, lencse
(simítjuk a gyerek tenyerét)
legyen benne szerencse!
(ennél a sornál pedig gyengéden ütögetjük.)
A megtrágyázott lencse

Elmegy a szegény emberhez Mátyás. Este. De diákruhába. És azt mondja:

- Befogadsz?

- Igen. Befogadlak. Gyere be.

Bemegy Mátyás, és no, elébe tesz egy tál lencsét. Akkor azt mondja Mátyásnak:

- Állj meg. Menyek hozzak ki zsírt és még: - Me, teszem, hogy még jobb legyen. Legyen finomabb az a lencse, megtrágyázom.

Na jól van. Mátyás megeszi, elbeszélgetnek s elmegy. S akkor hagy egy gyűrűt nekie, azelőtt mielőtt elment, ez a gyűrű, evel keresse.

- Gyere Budára, és mutasd ezt a gyűrűt. Akkor nézd meg, be fognak engedni.

Na felkerekedik, el is megy s mutassa azt a gyűrűt, igen-igen tisztelik azt a szegény embert. Bemegy. Hát ki fogadja? Mátyás.

- Uram, király, bocsáss meg, hogy csak egy tál lencsével tudtalak felszolgálni.

- Semmi. Űlj le az asztalhoz. - Leül, s akkor hoz egy tányér ezüstöt. Letölti az asztalra. S hoz egy tányér aranyat is. - Na ez azér. Ezt megtrágyázom. Ha te is megtrágyáztad a lencsét, én is megtrágyázom.

Odaadta a szegény embernek, s aztán élt boldogan az aranyakkal.

Magyarszovát (Kolozs megye)

Készíthetünk lencsekrémet:

4 levelű lóhere

Neveljünk! Gondozzuk! Ápoljuk! Növesszük nagyra!

www.ajandekkatalogus.hu

Rajzoljunk feladatlapot:

1. Sok-sok egymásba olvadó lóhere közé tejtsünk el 3-4 4 levelűt, amit meg kell találni és ki kell színezni!

2. Hajtsunk egy lapot félbe és az egyik felére rajzoljunk egy fél lóherét! A gyerekek vágják ki a formát és így lesz egy 4 levelű belőle (szimmetria, tengelyes tükrözés)

Vágjunk, ragasszunk, varrjunk kitűzőt!

csodavaregyesulet.blogspot.com

www.meska.hu


Patkó:

Kézműveskedés: Gyúrjunk fekete vagy szürke só-lisz gyurmát és abból formázzunk patkókat! (a szegecs lehet milton kapocs)

shop.mezofi.hu

Feladatlap: Osszunk el egy lapot 4 - 8 felé! Az elsőbe rajzoljunk egy patkót 7 szegeeccsel, a többinél hiányozzon egy vagy kettő vagy három... A gyerekek feladata, hogy kiegészítsék a szegecseket 7-re!

Sütés: Mákospatkó

varazsfazek.hu

Befejezésül egy angol mondóka:

Egy szög miatt a patkó elveszett.

A patkó miatt a ló elveszett.

A ló miatt a lovas elveszett.

A lovas miatt a csata elveszett.

A csata miatt az ország elveszett.

Máskor verd be jól a patkószeget!

A három kismalac

Adjon Isten bort, búzát, barackot,

tarka farkú malacot,

csutoránknak feneket,

szekerünknek kereket,

Ebben az űj évben!

A hét meséje: A három kismalac és a farkas

Volt, hol nem volt, volt egyszer egy öreg koca s annak három malackája. Amikor már nagyocskák voltak a malacok, azt mondta nekik az anyjuk:

- Drága gyermekeim, én már eleget fáradtam érettetek, megöregedtem, el is híztam, eredjetek, próbáljatok szerencsét.

Nosza, elbúcsúzott a három kismalac a kocától, s elindultak hárman háromfelé.

Az első malac hamarosan találkozott egy emberrel, aki nagy szekér szalmát vitt.

- Gazduram - kérte a malac -, adjon nekem egy kevés szalmát, hadd építek egy kis házikót magamnak.

Kép forrása: Found on Uploaded by user

A gazda adott jó szívvel, a malac meg egykettőre házikót épített a szalmából. De alig költözött be, odament farkas koma, kopogtatott az ajtón.

- Eressz be kismalac!

- Hogyne! Hogy felfalj! - szólt ki a malac.

- Bizony ha nem eresztesz be szép szóra, összedöntöm a házadat, s megeszlek! - fenyegetőzött a farkas.

Amit mondott, meg is cselekedte, a házacskát összedöntötte, s szegény malacka alig bírt kereket oldani.

Ezalatt a második malac is ment, mendegélt, s ez is találkozott egy emberrel, aki egy szekér ágat vitt.

Kép forrása: Found on love-and-lollipops.blogspot.com

- Gazduram - szólította meg a malac -, adjon nekem néhány ágacskát, hadd építek magamnak házacskát.

Adott ez a gazda is jó szívvel ágacskát, a malacka egykettőre felépítette a házacskát, de alig ült be, már jött farkas koma, kopogtatott.

- Eressz be, kismalac, a házacskádba!

- Dehogy eresztlek! Tán hogy felfalj! - válaszolt a malac.

- Bizony, ha szép szóra be nem eresztesz, lerontom-bontom a házacskádat, s megeszlek!

Úgy tett, ahogy mondotta, a házacskát lerontotta-bontotta, s a malacka épphogy el tudott iszkolni; vitte az irháját.

Kép forrásaq: Found on ovivarazs.blogspot.hu

Hát a harmadik malackával mi történt? Ez is találkozott egy emberrel, aki téglát vitt a szekerén.

- Gazduram - kérte a malacka -, adjon nekem néhány téglácskát, hadd építek magamnak házacskát.

Adott az ember téglácskát, s épített a malacka egy szép, csinos házacskát.

Kép forrása: Found on images.search.yahoo.com

Bezzeg hogy mindjárt odasomfordált farkas koma, kopogtatott az ajtón.

- Eressz be, kismalac!

- Kinn tágas, benn szoros, fel is út, le is út! - szólt ki a kismalac.

- No, megállj! - ordított a farkas, s azzal döngetni kezdette a házacskát, erőlködött szörnyen, hogy szétrontsa-bontsa, de a házacska meg se mozdult, a malacka meg hasát fogta nagy nevettében.

Farkas koma, amikor látta, hogy nem tudja szétrontani-bontani a házacskát, szép szóra fogta, s mondta lágy, hízelkedő hangon:

- Tudod-e kismalac, hogy közel ide egy jó répaföld van?

- Hol? - kérdezte a kismalac

- Éppen itt, a szomszéd gazda telkén. Holnap reggel kimehetnénk oda ketten, s megszereznénk az ebédrevalót.

- Ej, de jó lenne - mondta a kismalac. - Hány órakor menjünk?

- Hat órakor.

- Jó.

Kép forrása: Found on earlyliteracymama.blogspot.com

A kis okos malacka azonban már reggel öt órakor ott volt a répaföldön, kihúzott egy nagy csomó répát, teletöltötte a zsákját, s hat órakor már otthon is volt. Mindjárt jött farkas koma is.

- Jössz-e kismalac?

- Ó, én már vissza is jöttem, hoztam is egy zsákocskával! - kacagott a kismalac.

- Majd megpukkadt farkas koma, de nem mutatta a haragját, lágyra, hízelkedőre fogta a hangját, s azt mondta:

- Lám, lám, nem is hittem volna, hogy ilyen korán kelsz. Tudod mit, kismalac? Van itt közel egy almafa, piros alma terem rajta. Eljönnél-e oda?

- Hogyne, hogyne. Hol az az almafa?

- Éppen a répaföld mellett. Itt leszek reggel öt órakor, odamegyünk, s leszedjük a szép piros almát.

- Ó, de jó, ó, de jó! - csettintett a nyelvével a malacka. - Ott leszek, ott!

Bezzeg hogy az okos malac már négy órakor fölkelt, kiment az almafához, de farkas koma hazudott, az almafa messze volt, s mire a kövér malacka felszuszogott-maszogott a fára, megérkezett a farkas koma is.

Kép forrása: Found on images.search.yahoo.com

,,Ehe, most nem jársz túl az eszemen" - mondta magában a farkas koma. De bizony túljárt a kismalac a farkas koma eszén, mert egy szép piros almát leszakított, azt eldobta jó messzire, nosza, a telhetetlen farkas koma utánaszaladt, az alma meg gurult, gurult, s mire farkas koma utolérte az almát, a kismalac teletömte almával a zsákját, s - uccu neki, vesd el magad! - hazaszaladt a házacskájába.

Dúlt-fúlt farkas koma, de másnap mégis elment szerencsét próbálni, kopogtatott az ajtón.

- Hallod-e, kismalac, ma estefelé nagy vásár lesz a városban, nem akarsz ejönni oda?

- Hogyne, hogyne, mikor induljunk?

- Három órakor.

- Jól van!

Kép forrása: Found on busybeekidscrafts.com

A kismalac azonban már két órakor elindult, a vásáron vett egy vajköpülőt, s azzal indult hazafelé. Hát, uram teremtőm, amint mendegél hazafelé, megpillantja farkas komát, aki meg a városba igyekezett. No, most mit csináljon? Hová bújjon? Mit gondolt, mit nem, nagy hirtelen belebújt a köpülőbe, aztán lökött egyet rajta, a kölpülő meg gurult, gurult, mint egy hordó. Hej, ha láttátok volna, hogy megijedt farkas koma, amikor meglátta a guruló köpülőt! Azt hitte, hogy maga az eleven ördög gurul. Uccu, nyaka közé kapta a négy lábát, s szaladt, szaladt, meg sem állott hazáig! De másnap megint elkullogott a malackához, bekopogtatott s kérdezte:

- Voltál-e a vásáron, kismalac?

- Voltam biz én. Hát te mért nem jöttél el?

- Hiszen elindultam, de útközben láttam valamit, gömbölyű volt, kerek volt, ördög tudja, hogy mi volt, csak gurult, gurult; bizonyosan az eleven ördög gurult abban.

- Hahaha, hehehe, huhuhu! - kacagott a kismalac. - Hát ilyen nagy vitéz vagy te? Vajköpülő volt, amit láttál, én vettem a vásáron, s én gurultam benne.

- Mit! Te voltál?! - ordított a farkas koma. - No megállj, vége az életednek! Nincs pardon, kegyelem, a húsodat lenyelem!

- Orgodom, borgodom, megakad a torkodon - ingerelte a kismalac.

Kép forrása: Found on c-monetiquette.fr

Hopp! - egyet ugrott, kettőt szökött farkas koma, felugrott a házacskára, aztán mászott a kéményre, hogy azon majd leereszkedik a házacskába. De a kismalac sem volt rest, egy nagy üstben vizet forralt, éppen a kémény alatt, s bezzeg hogy farkas koma beleesett, de azután úgy ugrott ki a fazékból, mint a puskagolyó. Azóta is bottal üthetik a nyomát.

A kismalacka pedig jót mulatott a póruljárt farkas komán, mulat talán ma is.

Kép forrása: Found on redtedart.com

"Széna, szalma, széna, szalma, széna szalma

Építettem egy kis házat, ablakot rá párat,

Jött egy farkas ss,ss,ss, s összedőlt a házam.

Bükkfa, deszka, bükkfa, deszka, bükkfa, deszka

Építettem egy jó házat, ablakot rá százat,

Jött egy farkas, ss, ss, ss, s összedőlt a házam

Malter, tégla, malter, tégla, malter, tégla,

Építettem egy nagy házat, ablakot rá százat,

Jött egy farkas ss, ss, ss, s megmaradt a házam"

Kiszámoló: "Dob, dob, bőrmalac, ha rád ütök visítasz!"

Dal meghallgatásra:


 

Kézműves ötletek:

(kiselejtezett kertipárnából)

Kép forrása: bedrestedteacher.blogspot.com

Kép forrása: Etsy

(pezsgősdugóból)

Ötletek sütéshez, főzéshez, keveréshez, kavaráshoz:

- Disznótoros sütése

- Puliszka főzése

- Kukoricalepény sütése

  • Hozzávalók:
  • 25 dg friss kukoricaliszt
  • 3 dl tej
  • 2 db tojás
  • 2 dkg vaj, vagy margarin
  • 8 dkg méz
  • 1 kávéskanál szódabikarbóna
  • egy csipet só
  • 1 db citrom reszelt héja
Elkészítés:
Öntsük rá a felforrósított tejet a kukoricalisztre, majd jól dolgozzuk össze és hagyjuk állni néhány órán át, hogy megduzzadjon. Ezt követően adjuk hozzá a tojások sárgáját, az olvasztott mézet, az olvasztott vajat, a szódabikarbonát, egy csipetnyi sót, a citrom reszelt héját és keverjük simára. Utána egy kisebb zománcozott tepsi alját vékonyan vajazzuk ki és hintsük meg kukoricaliszttel. A sütőt melegítsük elő 180 °C–ra. A tojásfehérjéket verjük kemény habbá, és finoman keverjük a kukoricás péphez. Öntsük a masszát a kikent tepsibe, egyenletesen kenjük szét benne, és mérsékelt tűzön süssük kb. 25 percig, amíg a teteje világos pirosra pirul. A sütő ajtaját hurkapálcikával támasszuk ki, hogy a keletkező gőz eltávozhasson. Ha lehűlt, vágjuk fel nagyobb kockákra. Vaníliás porcukorral jól megszórva tálaljuk. Még finomabb lesz, ha dzsemet is rakunk a tetejére. Hűtőszekrényben nem szabad tárolni.
(Forrás: http://www.mindmegette.hu)

Jó szórakozást és szép hetet kívánok!



Feedek
Megosztás