Autizmus Világnapja - április 2.

Tíz dolog amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál:(részlet)

© Ellen Notbohm


Ellen Notbohm újságíró, szülő-tanácsadó, akinek sikeres újságírói karrierje azután vett fordulatot, miután kisfia autizmus diagnózist kapott. Más sikeres könyvek mellett a Tíz dolog, amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál c. könyv szerzője, és társszerzője a tengerentúlon díjat nyert 1001 hasznos ötlet autizmussal élő gyermekek neveléséhez és oktatásához című könyvnek is.Rendszeresen közöl cikkeket, írásokat folyóiratokban is. A Tíz dolog, amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál című könyv hazai kiadásáról az AOSZ tárgyalásokat folytat, és előreláthatólag idén ősszel jelenteti meg. Előzetesként most elolvashatják, mi az a tíz fontos dolog, amivel a könyv részletesen foglalkozik.


Ten Things Every Child with Autism Wishes You Knew ©2005, Future Horizons, Inc.

Vannak napok, amikor úgy tűnik, az egyetlen, ami kiszámítható benne, az a kiszámíthatatlanság. Az egyetlen jellemzője, ami következetes: a következetlenség. Az egyetlen, amit senki sem vitat: hogy az autizmus felfoghatatlan, még azoknak is, akik nap, mint nap találkoznak vele. Az autizmussal élő gyermek lehet, hogy ránézésre „normális”, de viselkedése különös, vagy akár egyenesen nehezen kezelhető is lehet.

Az autizmust egykor „gyógyíthatatlan” rendellenességnek tartották, de ez a besorolás lassan idejét múlttá válik, mivel a tudás és az általa születő megértés folyamatosan – már azzal is, hogy ezt elolvasod –, bővül. Nap mint nap bizonyítják nekünk az autizmussal élők, hogy igenis felül tudnak kerekedni, kompenzálni vagy más módon kezelni tudják nagy részét az autizmus legemberpróbálóbb velejáróinak. Azzal, hogy gyermekünk környezetével megértetjük az autizmus legalapvetőbb elemeit, óriási mértékben járulunk hozzá, hogy később el tudjanak indulni az önálló, tevékeny felnőttkor felé vezető úton.

Az autizmus rendkívül összetett zavar, de a cikk céljainak szempontjából, az amúgy megszámlálhatatlan jellemzőjét négy alapvető csoportba soroljuk: észlelési zavar, megkésett beszéd/nyelvi fejlődés és visszafejlődés, bizonytalan kapcsolatteremtési készség és teljes személyiséget/önbizalmat érintő kérdések. Bár ez a négy elem sok gyermekre igaz lehet, tartsuk szem előtt, hogy az autizmus spektrumzavar: nincs két (vagy tíz, vagy húsz) teljesen egyforma autizmussal élő gyermek. Mindegyikük a spektrum egy-egy külön pontján található. És épp ennyire fontos, hogy minden egyes szülő, tanár és gondviselő is bárhol elhelyezkedhet a spektrumon. Akár gyermek, akár felnőtt, mindkettőnek az igényei egyediek.

Íme tíz dolog, amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál:

1. Először is és mindenekelőtt – gyerek vagyok. Autizmussal élek. Elsősorban nem „autista” vagyok. Az autizmusom a teljes személyiségemnek pusztán egy része. Nem határozza meg, milyen ember vagyok. Gondolkodó, érző, sokféle tehetséggel megáldott lény, vagy csak kövér (túlsúlyos), rövidlátó (szemüveges) esetleg béna (koordinálatlan, sportban ügyetlen) vagy? Lehet, hogy az első találkozáskor csak ezeket a tulajdonságaidat veszem észre, de ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem vagy több ennél.  Neked felnőttként többnyire módodban áll az önmeghatározás. Ha egyetlen jellemvonást akarsz hangsúlyozni, azt egyszerűen nyilvánvalóvá teszed. Gyermekként én még csak most bontakozom ki. Sem te, sem én nem tudhatjuk, mire lehetek képes. Ha egyetlen tulajdonságom alapján próbálsz meghatározni, félő, hogy túlságosan alacsonyra teszed a mércét. És ha megsejtem, hogy te nem is gondolod úgy, hogy „képes vagyok rá”, akkor a természetes válaszom ez lesz: „Minek próbáljam meg?”

2. Szenzoros érzékelésem rendellenes.
Az ingerfeldolgozás útja talán az autizmus legnehezebben megérthető, de nem feltétlen a legsúlyosabb vetülete. Ez azt jelenti, hogy azok a hétköznapi látványok, hangok, szagok, ízek és felületek, amik neked fel sem tűnnek, nekem egyenesen fájdalmasak is lehetnek. Közvetlen környezetem, amiben élnem kell, sokszor kifejezetten ellenségesnek tűnik. Lehet, hogy visszahúzódónak vagy makacsnak tűnök, de csak védekezem. Íme, egy példa, hogy egy egyszerű bevásárlás miért lehet maga a pokol számomra:

A hallásom lehet, hogy túlérzékeny. Több tucat ember beszél egyszerre. A hangosbemondó a napi akciót visszhangozza. A hangfalakból üvölt a zene. Sípolnak és kattognak a pénztárgépek, zörög a kávédaráló. A húsdaráló visít, csecsemők üvöltenek, kocsik csikorognak, és búg a neon. Az agyam nem tudja megszűrni ezt a sok ingert, túl vagyok terhelve!

Könnyen lehet, hogy a szaglásom nagyon érzékeny. A hentespultnál nem teljesen friss az áru, a mellettünk álló fickó ma nem mosakodott, szalámit kóstoltatnak, a sorban előttünk lévő babának kakis a pelenkája, a hármas pultnál hypóval mossák fel a savanyú uborkát… minden keveredik. Iszonyatos hányinger kerülget.

Mivel vizuális beállítottságú vagyok (erről bővebben később olvashatsz) elsőként valószínűleg a látásomnak lesz túl sok az inger. A neonfény nemcsak túl erős, de zümmög és búg is. A helyiség mintha lüktetne, bántja a szemem. A vibráló fény mindenhonnan visszaverődik, és eltorzítja a látásomat. Mintha folyton változna a tér. Tükröződnek az ablakok, túl sok mindenre kéne fókuszálnom (ezt lehet, hogy „csőlátással” igyekszem kompenzálni), forognak a ventilátorok a plafonon és rengeteg az egyidejűleg mozgó test.

3. Kérlek, ne felejtsd el a különbséget a „nem csinálom” (úgy döntök, hogy nem) és a „nem tudom megcsinálni” (nem vagyok képes rá) között.
Az elvont és kifejezésekkel tűzdelt nyelv és szóhasználat nagy gondot okoz nekem. Nem arról van szó, hogy nem figyelek az utasításokra. Egyszerűen nem tudom értelmezni, ami mondasz. Ezt hallom, amikor a szoba m ásik végéből szólsz hozzám: „*%ß$÷$¤§ß$%  Billy.   ×$%§$đ®#*… … …” E helyett inkább gyere oda hozzám, és egyszerű szavakkal mondd azt: „Billy, légy szíves, tedd a könyved az asztalra. Most kell ebédelni.” Ebből kiderül számomra, mit vársz tőlem, és mi következik most. Most már könnyebb engedelmeskednem.

4. Konkrétan gondolkodom. Ez azt jelenti, hogy szó szerint értelmezem a nyelvet.
Teljesen összezavar, ha azt mondod „lassan azzal a lóval”, amin igazából azt érted, hogy „Kérlek, ne szaladj!” Ne mondd azt nekem valamire, hogy „gyerekjáték”, amikor közel s távol sehol sincs játék, és valójában azt akartad mondani: „ezt könnyen meg tudod csinálni.”  Amikor azt mondod: „Jamie elhúzta a csíkot”, akkor én egy gyereket látok, aki csíkot húz. Mondj csak annyit: „Jamie elment.”

A szólásokat, szójátékokat, az árnyalatokat, a kétértelmű kifejezéseket, következtetéseket, metaforákat, a célzásokat és a gúnyt nem értem.

5. Légy türelmes, korlátozott a szókincsem!
Nem könnyű megmondani, mire van szükségem, amikor még csak nem is ismerem azokat a szavakat, amikkel kifejezhetném az érzéseimet. Lehet, hogy éhes vagyok, csalódott, riadt, vagy össze vagyok zavarodva. Egyelőre képtelen vagyok mindezt szavakba önteni. Tudatni fogom, ha valami nem stimmel, csak figyelj a testbeszédemre, visszahúzódásaimra, akaratomra.

Avagy nézzük a másik végletet: könnyen lehet, hogy „kis professzornak” vagy filmsztárnak tűnök a fejlettségi szintemet jóval meghaladó szóhasználatommal vagy akár teljes szövegkönyvek idézésével. Ezek a környezetemből betanult üzenetek, amikkel nyelvi hiányosságaimat igyekszem kompenzálni, tudván, hogy valamivel válaszolnom kell majd, ha kérdeznek. Idézhetek könyvből, tévéből, mások beszélgetéseiből. Ezt echoláliának nevezik. Nem feltétlenül értem a szövegösszefüggést vagy a kifejezést, amit használok. Mindössze azt tudom, hogy kivághatom magam vele, ha már muszáj válaszolnom, amikor kérdeznek.

6. Mivel számomra a nyelv használata nehéz, nagyon vizuális alkat vagyok
Kérlek, ne csak mondd, mutasd is meg, mit hogyan csináljak. Ha kell, többször is. A következetes ismétlés segít a tanulásban.

A vizuális napirend hihetetlen segítséget nyújt abban, hogy rendben végigcsinálhassam a napom. Ahogy neked a napi beosztás, úgy nekem ez segít abban, hogy tudjam, mikor mi következik, zökkenőmentesen váltsak egyik tevékenységből a másikba, be tudjam osztani az időmet és megfeleljek az elvárásaidnak.

Mindig megmarad az igényem a vizuális napirendre, legfeljebb a formája fog megváltozni. Ha még nem tudok olvasni, fényképes vagy rajzos napirendre lesz szükségem. Ahogy növök, már tudom használni a felirattal ellátott rajzos napirendet is, később már elég lesz maga a szó.

7. Légy szíves, inkább abból indulj ki, amit meg tudok csinálni, ne abból, amire képtelen vagyok!
Mint minden más ember, én sem tudok olyan közegben tanulni, ahol folyton azt éreztetik velem, hogy nem vagyok elég jó, és generáljavításra van szükségem. Kerülni fogom az új dolgok kipróbálását, ha biztosan tudom, hogy negatív kritikára számíthatok, legyen az bármennyire is építő jellegű. Vannak erősségeim, csak meg kell találnod. A legtöbb dolgot nem csak egyféleképpen lehet „helyesen” csinálni.

8. Légy szíves, segíts a kapcsolatteremtésben!
Úgy tűnhet, mintha nem akarnék a többi gyerekkel játszani a téren, de néha egyszerűen csak fogalmam sincs arról, hogyan elegyedjek beszédbe velük, vagy hogy szálljak be a játékba. Ha bátorítod a többi gyereket: vegyenek be engem is a játékba, lehet, hogy boldogan csatlakozom hozzájuk.

Az olyan strukturált játékokban vagyok a legjobb, amelyeknek egyértelmű eleje és vége van. Nem tudok olvasni mások arckifejezéseiből, testbeszédéből, így folyamatosan gyakorolnom kell a helyes válaszreakciókat. Például nevetek, amikor Emily leesik a csúszdáról, pedig nem gondolom, hogy ez vicces, csak nem tudom, hogyan kell reagálnom. Tanítsd meg, hogyan kell megkérdezni, hogy „jól vagy”?

9. Próbáld felismerni, mitől borulok ki!
A kiborulások, kitörések, rohamok, vagy hívd, ahogy akarod, nekem még sokkal ijesztőbbek, mint neked. Kiváltó oka egy vagy több érzékszervem túlterheltsége. Ha megtalálod, mi az, ami kiváltja a kiborulásaimat, meg is tudod őket előzni. Jegyezd fel az idejüket, a berendezést, az embereket, a tevékenységeket. Észre fogod venni a törvényszerűségeket.

Ne felejtsd el, hogy minden viselkedés egyfajta kommunikáció. Mivel szavakkal nem megy, így adom tudtodra, mit váltanak ki belőlem a környező események.

Szülők, fontos: az ismétlődő viselkedésnek egészségügyi okai is lehetnek. Ételallergia és érzékenység, alvászavar és bélműködési zavarok egyaránt erősen befolyásolhatják a viselkedést.

10. Szeress feltétel nélkül!
Kergesd el az olyan gondolatokat, mint: „Ha legalább egy kicsit…” „Miért nem képes…” Te sem teljesítetted a szüleid minden egyes elképzelését, és nem is szeretnéd, ha ezt folyamatosan az orrod alá dörgölnék. Nekem nem volt választásom. De ne felejtsd el, hogy mindez velem történik, és nem veled. A támogatásod nélkül csekély az esélyem a sikeres, önálló felnőttkorra. Ha viszont támogatsz, és mellettem állsz, a lehetőségek messze túlmutatnak azon, amit most esetleg gondolsz. Érek ennyit, megígérem.

És végül Három szó: Türelem. Türelem. Türelem. Próbáld az autizmusomat nem egy képesség hiányaként, hanem egy másfajta képességként felfogni. Ne az autizmus húzta határokat nézd, hanem a sok jót, amit kaptam tőle. Lehet, hogy nem vagyok túl jó, ami a szemkontaktust vagy a társalgást illeti, de észrevetted, hogy nem hazudok, nem csalok a játékban, nem pletykálok, és nem ítélkezem mások fölött? Az is igaz, hogy valószínűleg nem én leszek a következőMichael Jordan. De azzal az apró részletekre irányuló figyelemmel és azzal a nem mindennapi összpontosító képességgel, amivel bírok, lehetek a következő Einstein, Mozart vagy Van Gogh.

Iris Halmshow 4 éves autista kislány

Kép és szöveg forrása: http://antalvali.com/

és az alkotásai:


 

Képek forrása: www.dailymail.co.uk

Áprilisi kalendárium

Ünnepek, jeles napok ebben a hónapban:

1. Bolondok napja

2. A meseírás napja

Gyermekkönyvek nemzetközi napja

Autiznus világnapja

4. Nemzetközi párnacsata nap

7. Egészségügyi világnap

11. Magyar költészet napja

12. Űrhajózás világnapja

14. Könyvtárosok világnapja

16. Cirkusz világnap

 

18. Műemlékvédelem napja

21. Fröbel születésének emlékére Nemzetközi óvoda nap

22. Föld Napja

23. A könyv napja

24. Szent György nap

29. A tánc világnapja

30 A méhek napja

I. Egy ünnep, egy ötlet

Április 1. Bolondok napja

Az április 1-jei tréfálkozásnak Magyarországon is nagy hagyományai vannak. Ezen a napon a felnőttek és a gyerekek egyaránt szerették megtréfálni egymást. Topolyán például a gazda a szomszéd tanyára küldte a kiskanászt szúnyogzsírért. Szokás volt az is, hogy pénzt adtak a gyerekeknek, majd a boltba küldték őket trombitahúrért, esernyőmagért és hegedű billentyűért. A beugratottat azután így csúfolták:

Április bolondja, 
Május szamara, 
Fölnézett a toronyba 
Megnézte, hogy hány óra: 
Féltizenkettő, 
Bolond mind a kettő!

Ezen a napon bolond sipkát készítünk a gyerekekkel, és amikor mindenkié elkészül, a körben mindenkinek lehet egy vicces, bolondos, tréfás ötlete, amit a többiek meg is csinálnak. (utánzások, grimaszjátékok, nyelvtörők…) és csalimeséket, tréfás meséket mondunk.

Kép forrása: Kép forrása: Saved by Dori Patrick

Április 2. Meseírás napja

Erre a napra minden évben összeállítunk egy olyan mesekönyvet, melyben a történetek vagy egy-egy témához kapcsolódnak (pl. tavasz, Húsvét, Tpi Topi a kissárkány története, A katicáról, aki elvesztette a pöttyeit) és egyénileg vagy meseszövéssel íródtak vagy a gyerekek által az év közben kitalált verseinek, meséinek gyűjteménye vagy egy-egy tárgy, alapanyag inspirálta (Szalvéta mesék, Gomb mesék). Ezeket a könyveket sokszorosítjuk és a gyerekek év végén megkapják ajándékba. Sőt! A Mihály napi vásárban kelendő portéka.

Ezen a napon elmegyünk egy könyvesboltba is, ahol addig, addig keresgélünk, egyeztetünk, amíg meg nem találjuk a könyvespolcunk legújabb „lakóját

Egy ötlet: A szalvétás mesekönyvünk úgy készült, hogy összegyűjtöttünk sok-sok gombot, szalvétát és a gyerekek abból választottak egyet és az azon látható figurákkal vagy színnel kellett egy-egy mesét kitalálni,

„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy négyszögletű, dimbes-dombos erdő. Ebben az erdőben sok-sok gesztenyefa, fenyőfa, diófa, retekfa, nyalókafa, fagyifa és sajtfa állt. Csengő hangú bokrok voltak ott, melyekben apró kisemberek éltek. Virágok is nyíltak: rózsák, tulipánok, százszorszépek és egy harangvirág. Rájuk külön kistündér vigyázott, aki leginkább egy fecskemadárra hasonlított.

Ennek az erdőnek a közepén volt egy kerek tisztás, és ennek a közepén állt egy nagyon öreg, vastag barackfa. A törzse és a gyökerei barnák voltak. Az ágain mindenféle színű levelek pompáztak. Volt zöld levele, mely olyan volt, mint a kecske rágta fű; piros, mint az alma; lila, mint a pillangó szárnya; narancssárga. mint a tűz; fehér, mint a hó; fekete, mint a viharfelhő és sárga, mint a napsugár. A fa törzsén volt egy kéttenyérnyi odú, és ott lakott a vörös és a feketefarkú mókus, a fa alatt meg egy csiga és sok-sok hangya volt nagy bolyban. A fának öt ága volt. Az első ágán volt egy szaunából és aranyhajszálakból font fészek, amiben tizenhárom rigófióka élt, akikre egy öreg bagoly és egy varjú vigyázott. A második ágán lakott egy fekete-kormos kiscica, akinek volt egy sárga – piros - zöld csíkos deszkaháza, mely megvédte a vihartól és a széltől, mert attól nagyon félt. A harmadik ágán lakott egy nagyon öreg, nagyon okos, nagyon bölcs bagoly. A negyedik ágához egy létra vezetett, mert ott lakott egy barna foltos kiskutya, aki nem tudott fára mászni. Az ötödik, középső ágán lakott a Katicakirálynő.

Egy tavaszi reggel jött egy fekete, gonosz ember, aki ki akarta fűrészelni a barackfát, hogy mindenféle bútort faragjon belőle: széket, asztalt, szekrényt és sok mást, ami kellett volna a házába. Az állatok nagyon megijedtek és összeültek tanácskozni. Törték a fejüket, hogy mit is csináljanak. Az öreg, bölcs bagoly azt tanácsolta, hívják segítségül a medvét, a farkast és a rókát. A fekete-kormos kiscica elindult megkeresni a medve barlangját….

(részlet az egyik Szalvéta mesénkből)

A "szalvéta mesék": Minden gyerek kiválaszt a szalvéta gyűjteményből egyet és a köré kanyarít egy mesét

Április 4. Párnacsata nap

Ehhez nincs sok minden, amit hozzátehetnék. Ez egy vicces, sok nevetéssel fűszerezett nap. Mindenki behozhat egy puha kispárnát. Közösen kitaláljuk a szabályokat és azt is, hogy hol legyen a helyszíne és már kezdődhet is a csata. A legnagyobb derültség akkor volt, amikor a gyerekeink kitalálták, hogy a helyszín Nagykovácsi főtere legyen. Sok járókelő ment a további dolgára mosolygósan.

Április 7. Egészségügyi világnap

E nap köré szervezzük az egészség hetet a szülők segítségével és bevonásával. Ellátogatunk az orvosi, fogorvosi rendelőbe és a gyógyszertárba, ahova apró, gyerekek által készített vagy fűszer és gyógynövényekből összeállított csokrokat ajándékokat viszünk, és közben megismerkedünk a munkájukkal. A csoportszoba is közben kórházzá, rendelővé alakul át, hiszen ennek a hétnek a témája az egészség, egészségmegőrzés, betegség megelőzés. Minden délutánra készítünk valamilyen egészséges finomságot, melyeket a szülők megkóstolhatnak. Az egyik nap gyógyteákat ihatnak, a másik nap a gyümölcskosár tartalmából választhatnak, harmadik nap a zöldségeké a főszerep, negyedik nap egészséges, kenyérre kenhető falatkáké. Az ötödik napra a szülők hoznak mindenféle finomságot, melyek délután – a közös mozgásos, sport és versenyjátékok után – az utolsó morzsáig elfogynak. (és ezen a napon, ha az időjárás is engedi újra indul a „bringa szezon”, mely azt jelenti, hogy ettől kezdve a hideg beálltáig minden héten, csütörtökön kerékpározunk):

Április 11. 14. Magyar költészet napja – könyvtárosok napja

Ezen a reggelen minden szülő és gyerek kedvenc verses kötetével érkezik. A szülőké kiállításra kerül a kedvenc versénél kinyitva, bejelölve, a gyerekekét meg kivisszük a főtérre, ahol csatlakozunk az iskolások versmondásához. Ugyan mi erre a napra általában más verset tanulunk meg, hiszen az országos felhívásra választott versek sokszor számunkra még nehéznek, értelmezhetetlennek bizonyulna, de ott vagyunk könyvestül, versestül. A program végén elmegyünk a könyvtárba, ahol ismét főszereplővé válik a versünk, hiszen ezt mondjuk el ajándékba a könyvtár dolgozóinak és az éppen jelenlévő látogatóknak.

Április 12. Az űrhajózás napja

Az elkészítés menete:

1. Keresünk egy kedves eladót, ahol szőnyegeket árulnak és kérünk tőle egy-két (Több, mert máskor, másra is jó lesz) papírhengert.

2. Valahogy beszállítjuk az óvodába és egy apuka segítségével méretre vágjuk.

3. A gyerekekkel ide, oda rakosgatjuk az "elemeket, amíg ki nem alakul a mindenkinek tetsző forma.

4. A rengetegnél is több ragasztóval összeragasztjuk a formát.

5. Sok-sok gipszpólyát 5-6 cm nagyságú darabokra vágunk, kikészítünk egy nagy lavór langyos vizet és már indulhat is a "pacsálás". tapasztás, simítás. (Lelkiekben készülj fel arra, hogy utána "nagytakaríthatsz"!)

Egy praktikus tanács: ne csavarjátok ki a gipszpólya darabokat, hanem "lucskosan" tapasszátok! Így ugyan lassabban szárad, de a kicsavart darabokat a gyerekek nehezen tudják kisimítani.

6. Amikor már teljesen megszárad, a gipsz jöhet a festés és már kész is!

Április 16. Cirkusz napja, 18. Műemlékvédelmi Világnap és 29. Táncosok Világnapja

Ez a két nap biztos, hogy a „látogatásoké”. Cirkuszba megyünk, a csoportszoba is poronddá változik, A Budai várban töltünk el egy napot és megkeressük, hogy éppen hol játszik a Nemzeti Táncszínház gyerekeknek is való előadást és „akárhol is vannak”, mi követjük őket.

Április 21. Óvoda nap

Ezen a héten kiállítást készítünk az óvoda folyosójára a gyerekek által készített alkotásokból, fotókból, melyet minden óvodánkba látogató megnézhet és bizony sokan szoktak lenni, hiszen ez a hetünk a nyitott hét, amikor az óvodába készülődő gyerekek szülei bekukkanthatnak a csoportokba és megismerkedhetnek a benne folyó élettel.

Április 22. Föld napja

"Ez a Föld, ez ád nekünk otthont, ide születtünk, itt pihenünk meg.
Kell, hogy érezd, hogy óvjad, hogy féltsed, kapaszkodva bele
Az élet minden erejével, a szeretetünk ezernyi gyökerével,
Hogy örömmel töltse el létük a szívünket, az életünket.
Hát kérlek Titeket, Emberek, óvjuk, féltsük, szeressük ezt a Földet!"

Szatmári Delina

Kép forrása: let the children play

Április 24. Szent György nap (rendőrség napja)

Süss föl nap, Szent György nap,

Kert alatt a kislibáim

megfagynak.

Terítsd le a köpönyeged

Adjon isten jó meleget!

Néhány néphagyomány, szokás Szent György napjához, mely az óvodában is megvalósítható:

v  Állatok kihajtása

v  Tejes kannák, üvegek gyógyfüves főzettel való átmosása

v   Kukorica, bab, uborka vetése a kiskertekbe

Szent György napjához kapcsolható fogalom és téma lehet: háziállatok. tej –tejtermékek, sárkány, gyík, varázslatok

Április 30. Méhek napja

Ezen a napon már évek óta újra és újra „örökbe fogadunk” egy méhecskét minden gyereknek. Ezt egy Greenpeace akció keretében tesszük, ahol pár forintért Virtuálisan kapunk egy-egy méhecskét és az így befolyt támogatásokból kaptárokat helyeznek ki az ország Különböző helyein. Természetesen a virtuális méhecskék körül forog ez a hét. Mindenki elkészítheti a saját méhecskéjét, amilyennek ő képzeli. Nevet ad neki. Játszik vele, Történeteket, meséket talál ki róla és így tovább. Igazi tavaszi témává válik sok-sok virággal, apró néppel, méhkirálynővel és kaptár, bogár menedék készítésével.

Helen Bereg: Méhecske

Sárga csíkja, pihék ezre feketével keretezve.

A természet öltöztette eme csodás csíkos mezbe.

Mezőn repked, száll a széllel incselkedve a bibékkel.

Virág kelyhén vígan zenél édes, mézes züm-züm zenét.

Kép forrása: https://www.toutpetitrien.ch



Feedek
Megosztás